|
|
|
ההיסטוריה הסודית |
|
|
|
מס' גולשים שצפו בספר: 3572 |
|
|
יציאתו של "ההיסטוריה הסודית" לאור היתה אחד האירועים הספרותיים המדוברים ביותר בארצות הברית ומחוצה לה בשנות התשעים. דונה טארט, אז רק בת 28, סומנה כסופרת המבטיחה של דורה, ספרה נזכר בנשימה אחת עם יצירות מופת כגון "בעל זבוב" ו"החטא ועונשו" והפך לרב מכר בינלאומי. קשה לחשוב על ספר בכורים שיעסיק קוראים ומבקרים בעוצמה דומה, ואף על פי כן, שלא בצדק, עורר תשומת לב מעטה כל כך בישראל. בגיל 19 מגיע ריצ´רד פאפן מעיירה אפרורית בקליפורניה לקולג´ יוקרתי בוורמונט. הוא מציג את עצמו כבן טובים ומתקבל לחוג נחשק ללימודים קלאסיים, שמספר התלמידים בו מוגבל לחמישה בלבד ושאת כל השעורים בו מעביר מרצה אחד. החברה האליטיסטית והמסוגננת שהתקבצה בחוג מתנהלת כיחידה עצמאית, על פי חוקים משלה, מנותקת כמעט לחלוטין מהבלי העולם הזה ומחיי הקמפוס. אט אט, ככל שקשריו עמם הולכים ומתהדקים, לומד ריצ´ארד על הסוד שקושר בין בני החברה, סוד שמוביל בסופו של דבר למעשה רצח נורא. איש אינו חושד בבני החבורה והם חומקים מן העונש. אך לריצ´רד מתברר שיש תקופות בחיים שאינן חולפות, ולמרות שהאבק של הימים הסוערים ההם שכך, הוא עצמו לעולם לא נחלץ מן הקולג´ וההיסטוריה הסודית, סיפורה של אותה חבורה, הוא הסיפור היחיד שיוכל לספר אי פעם. קולה הייחודי של דונה טארט ניכר בכל נים של ההיסטוריה הסודית. לא בכדי מתרחש הרומן בין כותלי החוג ללימודים קלאסיים, שכן השאלות המוסריות והמטפיסיות שטורדות את מנוחתן של הדמויות שמניעות את העלילה, ושטארט מפליאה לעסוק בהן, נובעות היישר מן ההגות היוונית הקלאסית. יכולתה של טארט ליצור דמויות בלתי נשכחות ומורכבות, ההבנה העמוקה שלה את נפש האדם ואת התשוקה הבסיסית שלו להשתייך - לעתים אף במחיר אבדן זהות - הופכת את הקריאה ב"היסטוריה הסודית" לחוויה טוטלית, מהפנטת ומטלטלת. ההיסטוריה הסודית הוא אחד הספרים הבודדים שאפשר באמת ובתמים לומר עליהם שלא ניתן להניחם מן היד.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ההיסטוריה הסודית - דונה טארט
|
|
מס' גולשים שצפו בספר היום: 3 |
תאריך הכנסה לאתר 10/05/2016
למודת ספרים וקריאה, אני מחלקת את התואר "יצירת מופת" בקמצנות מירבית. כמו מבקר מסעדות אליטיסט, גאה ונפוח מחשיבות עצמית, אני מרבה להוריד כוכב אחד. שהרי, כמה יצירות הינן מופתיות? אסור להיות נדיב מדי במתן ציונים גבוהים, שמא יחשדו בי שדעתי קלה וטעמי... המשך הביקורת
למודת ספרים וקריאה, אני מחלקת את התואר "יצירת מופת" בקמצנות מירבית. כמו מבקר מסעדות אליטיסט, גאה ונפוח מחשיבות עצמית, אני מרבה להוריד כוכב אחד. שהרי, כמה יצירות הינן מופתיות? אסור להיות נדיב מדי במתן ציונים גבוהים, שמא יחשדו בי שדעתי קלה וטעמי בינוני וירוד. וכך אני מחלקת מחמאות כמו כילי זקן שאוצרותיו הולכים ואוזלים. על מדף המופתיים הצבתי כמה יצירות שנשפכתי לגמרי בקוראי אותן, (ולא, לא, ידידי, אלה הן לאו דווקא אותן יצירות שזכו להערצת המבקרים וסובלות לעיתים מעודף שיעמום וחוסר עניין בולט) אלא יצירות שמולן אני מתקפדת, נופלת על ברכי מזועזעת מעוצמת הכישרון שכתב אותן ומן העובדה, שגם אם אחיה אלף שנה (מתוכן 98 שנה ללא אלצהיימר) לא אצליח להפיק יצירה כזאת.
אלה הם לא ספרים של חמישה כוכבים, אלא של שבעה כוכבים (לא שבעה מתוך עשר, אלא שבעה מתוך חמישה).
ואחרי הקדמה לא קצרה זו, התואמת את הספר הלא קצר הזה, את ההיסטוריה הסודית אני מניחה על המדף ההוא. אולי לא במרכז, אבל בהחלט גם לא בצד. את המדף הזה חייבים להצמיד לקיר בעוד כמה ברגים, כי ההיסטוריה הסודית הוא ספר עב כרס, שגורם כאב פרקים בזמן הקריאה וגם כאב לב.
כל הסופרלטיבים שלי לא ניתנו בגלל גילה הצעיר של הסופרת, אם כי גם עובדה זו מעוררת תהייה לא קטנה, והמחמאות היו נכתבות גם אם היא הייתה גברת למודת ניסיון.
למרות אורכו, הוא אינו משעמם לרגע. קורותיה של החבורה הדקדנטית שלנו, נקראים כמו ספר מתח.
ביקורת בונה? אין לי.
ביקורת הורסת? אין גם כן.
אז בכל זאת איזו עקיצה? הספר פשוט הותיר אותי צהובה מקנאה, ממש כמו הכריכה המכוערת.
תאריך הכנסה לאתר 05/08/2015
ריצ'ארד מגיע מקליפורניה ללמוד בקולג' קטן בורמונט. מכיוון שלא חווה אהבה ושייכות מימיו, מחפש ריצ'ארד נואשות אהבה וחברות. הוא מתקבל לכיתת לימודי יוונית בה מלמד מרצה כריזמטי ומסתורי הבורר... המשך הביקורת
ריצ'ארד מגיע מקליפורניה ללמוד בקולג' קטן בורמונט. מכיוון שלא חווה אהבה ושייכות מימיו, מחפש ריצ'ארד נואשות אהבה וחברות. הוא מתקבל לכיתת לימודי יוונית בה מלמד מרצה כריזמטי ומסתורי הבורר את תלמידיו בפינצטה. בכיתה לומדים חוץ מריצ'ארד הנרי המנהיג המלומד, פרנסיס המגונדר במקצת אך טוב לב, תאומים קמילה היפה והאמיצה וצ'ארלס המקסים והלבבי ובאני הפרוע והחברמן שבחבורה. לא קל לריצ'ארד התפרן והמופנם להתקבל לחבורה האליטיסטית הזו של שחצנים, בני טובים ממעמד גבוה. החבורה הזאת נראית לו כל כך נוצצת ומסתורית, כולם כה מלומדים ומסקרנים עד שהוא ממש יוצא מגדרו להתחבב עליהם. בסופו של דבר לשמחתו ובהמשך לצערו הוא מתקבל (או מובל) לתוך המעגל הקרוב ומוכנס לסוד העניינים. אותו סוד מסתורי מוביל את החברים למעשה הרצח של אחד מהם (המתגלה כבר בעמוד הראשון).
הספר מורכב משני חלקים, כאשר החלק הראשון מתחיל ברצח, חוזר אחורה בזמן ומסביר את המניעים והנסיבות שהובילו לרצח ומסתיים בו ואילו הספר השני מתמקד בתוצאות המעשה והשפעתו על כל אחד מהשחקנים הראשיים.
כמו כולם, גם אני בדעה שאת הספר אפשר היה לקצר ו- 450 עמודים היו עושים חסד איתו. עם זאת, אני חושבת שדווקא החלק הראשון הוא פחות מוצלח וקצת מרוח, ומצליח להשתפר רק לקראת סופו. החלק השני פרט לסיומו, לטעמי היה מוצלח ביותר ודווקא התיאורים המפורטים גרמו לי להרגיש שהנה אני מכירה בדיוק את החדר המוזנח של ריצ'ארד, אני ממש רואה את התמונה מעל האח בבית הכפרי של פרנסיס או את המבט הערפילי של הנרי. החלק הזה בו מתגלים הפרצופים האמיתיים של אותם בני הטובים הוא מבחינתי הקטרזיס. אני מודה שממש עברתי תהליך התפקחות יחד עם ריצ'ארד, כאשר בחלק הראשון אף חשתי כי הרצח פשוט בלתי נמנע ואילו בחלק השני התחילה לצוף הסלידה האמיתית מהמעשה שנעשה.
משום מה בזמן קריאת הספר נזכרתי בסיפור הרצח של נהג מונית דרק רוט בידי שני "בני טובים" משועממים והרגשתי קווי דמיון מסוימים בין החבורות.
דבר נוסף שהפריע לי הוא הסיום של העלילה, מה שקרה עם האנשים אחרי שנים פשוט לא הסתדר לי, נשמע לי מאוד מאולץ וחבל.
כאשר סיימתי לקרוא את הספר הרגשתי מועקה, בעיקר כי לקראת סופו הרגשתי ממש חלק מהסיפור, כאילו גם אני הייתי שותפה לרצח ורק רציתי שכל העינוי הזה ייגמר. הרגשתי מועקה בגלל כל אותם סטודנטים בהמפדון שביזבזו את זמנם בקולג' ובשבילם הדבר החשוב היה סמים, אלכוהול ומסיבות. לא מצאתי אדם אחד בספר שלא התמסטל, השתכר או לפחות לקח כדורי הרגעה. הרגשתי מועקה בגלל מערכת רכובה של מערכת החינוך וניהול של הקולג', על אנשים הפשוטים "הלא מלומדים" אשר הוצגו ככסילים ועל כך שעל אף שהסופרת המציאה את העלילה, אם נפתח מחר את הטלוויזה יש סבירות לא קטנה שנשמע על סיפור דומה, אם לא דוחה יותר.
לסיכום, אם מצליחים לצלוח 100-150 עמודים, לא מצטערים על ה-500 הנותרים.
תאריך הכנסה לאתר 03/05/2014
לא ברור לי איך גיליתי את "ההיסטוריה הסודית" רק עכשיו. נשאבתי אליו החל מהמילה הראשונה ונשארתי מרותקת לאורך כל 600 העמודים שלו. זהו סיפורו של חוג ללימודים קלאסיים בקולג' יוקרתי וקטן בוורמונט. הסיפור מסופר מנקודת המבט של ריצ'רד פאפן בן ה-19, שמגולל את השתלשלות העניינים בדיעבד. הוא מגיע לקולג' ולאחר... המשך הביקורת
לא ברור לי איך גיליתי את "ההיסטוריה הסודית" רק עכשיו. נשאבתי אליו החל מהמילה הראשונה ונשארתי מרותקת לאורך כל 600 העמודים שלו. זהו סיפורו של חוג ללימודים קלאסיים בקולג' יוקרתי וקטן בוורמונט. הסיפור מסופר מנקודת המבט של ריצ'רד פאפן בן ה-19, שמגולל את השתלשלות העניינים בדיעבד. הוא מגיע לקולג' ולאחר שמציג את עצמו כבן טובים, הוא זוכה להתקבל לחבורה האליטיסטית שמרכיבה את החוג ללימודים קלאסיים. החבורה מונה 5 תלמידים בלבד, והיא מעין יחידה עצמאית בקולג' שמנוהלת לפי כללים משלה. ככל שריצ'רד נשאב יותר לתוך החבורה, הוא מגלה שיש סוד איום שקושר בין בני החבורה, סוד אשר כדי לשמור עליו מישהו מתוכם גם יירצח.
"ההיסטוריה הסודית" הוא גם רומן אינטלקטואלי וגם תעלומת רצח אבל ללא הסיפור הבלשי. הקורא מגלה כבר בעמוד הראשון שריצ'רד פאפן וחבריו הרגו את אחד מהחבורה. שאר הספר מתאר מה קדם למעשה המזעזע ומה קרה להם לאחר מכן. כנגד כל הסיכויים, הקריאה מרתקת, למרות שכבר מההתחלה ידוע מיהם הרוצחים. זוהי העוצמה בכתיבתה של דונה טארט – אתה הופך דף אחרי דף, ממתין לתשובות, צידוקים ואולי גם סימן לחרטה.
דונה טארט היא סופרת מחוננת הודות לכישרון התיאור שלה. היא מתארת את החיים באוניברסיטה פרטית קטנה בפירוט רב. וגם אם התיאורים שלה אינם מציאותיים, היא גורמת להם להישמע כך. גם כישרונה באפיון הדמויות הוא נפלא. בעוד שריצ'רד אינו לגמרי משכנע כמספר הסיפור, הוא וחבריו יוצרים חבורת דמויות מרתקת: שישה אינטלקטואלים מרוחקים, מרוכזים בעצמם ושחצנים שיש להם אובססיה כלפי יוון העתיקה והחיים המודרניים לא ממש מעניינים אותם. הם סנובים ולכל אחד מהם יש "אישיוז" רציניים, אבל כל אלה רק הופכים את דמויותיהם למושכות יותר. ביחד הם יוצרים את הקבוצה הסגורה האולטימטיבית, ולכן זה כמעט מובן למה הם מוכנים להרוג מישהו שעשוי לסכן את הדינמיקה הקבוצתית.
לספר יש איכות כמעט מהפנטת, למרות שהוא מתרחש בשנות ה-80' הלא רומנטיות בעליל. הוא גם הופכת את ה"חנוניות" למפתה ומושכת. החבורה בספר מתוארת כאקצנטרית: לבושי חליפות שחורות ועניבות, בעוד שהבחורה היחידה בחבורה, קמילה, מעשנת, יש לה קול של פאם פאטאל, היא מתלבשת בבגדים שגדולים ממידותיה והיא מושווית, מבחינת המראה, להלנה מטרויה.
הספר הוא במידה רבה ספר על חברות, על הכמיהה האנושית להשתייך ולהתקבל על-ידי אנשים שאנחנו מעריצים. זהו ספר על הקרבנות שאנחנו מקריבים כדי לשמור על שלמותה של החברות, על חוסר הביטחון שאנחנו מרגישים כשאנחנו חושבים שחברינו לא מקבלים אותנו ועל הפרנויה שאנחנו חווים כאשר נראה לנו שחברינו בגדו בנו. התחושה שאנחנו בלתי מנוצחים שמעניקים לנו חברים טובים והעצבות והבדידות שאנחנו חשים כאשר חברויות שהיו טובות נגמרות. הספר נקרא כמו קינה על חברות טובה, ולא צריך להזדהות עם הגישה האינטלקטואלית של ריצ'רד כלפי החיים, עם המוסריות שלו או עם הכמיהה המורבידית שלו לציוריות כדי להתחבר לכך. מספיק להיות אדם שכמה לחברות קרובה והרגיש אי פעם חוסר ביטחון בחברות.
לא חשבתי שהספר מושלם. כאמור, דמותו של ריצ'רד כמספר זכר לא הייתה משכנעת בעיניי והייתה יכולה לשכנע יותר לו היה מדובר במספרת. סוף הספר חלש יחסית לשאר הספר, למרות שהסיפור מתקדם לכיוון הזה באופן ברור. עם זאת, סוף הספר משקף את התפוררות החברות, ולכן ייתכן שהוא הולם. אבל מעבר לסוף, הספר מרתק ונהניתי ממנו מאוד!
תאריך הכנסה לאתר 12/10/2013
ריצ´רד, סטודנט עני, מגיע לקולג´ נחשב וממומן ע"י מלגה.
בקולג´ הזה, ישנה חבורה של 5 סטודנטים שלומדים לימודים קלאסיים, הקבלה ללימודים אלה- ע"י סלקציות של המרצה- ג´וליאן.
ריצ´רד מצליח להתקבל ללימודים הללו, ולהשתלב, איכשהו בחבורה.
הספר מתחיל בוידוי של ריצ´ארד כי בני החבורה... המשך הביקורת
ריצ´רד, סטודנט עני, מגיע לקולג´ נחשב וממומן ע"י מלגה.
בקולג´ הזה, ישנה חבורה של 5 סטודנטים שלומדים לימודים קלאסיים, הקבלה ללימודים אלה- ע"י סלקציות של המרצה- ג´וליאן.
ריצ´רד מצליח להתקבל ללימודים הללו, ולהשתלב, איכשהו בחבורה.
הספר מתחיל בוידוי של ריצ´ארד כי בני החבורה רצחו את אחד מחבריהם.
החלק הראשון של הספר מתרחש לפני הרצח, והחלק השני- לאחר הרצח.
בעצם- מה הוביל לרצח (למה) ואיך מתמודדים לאחריו.
אני לא אפרט על השתלשלות העניינים (בכריכה האחורית משווים את הספר ל"חטא ועונשו") כדי לא ליצור ספויילרים, אלא אדבר על דברים שהבנתי במהלך הקריאה.
ראשית כל, צורת הכתיבה (מעיניו של ריצ´ארד, מספר בגוף ראשון) גרמה לי להזדהות לחלוטין עם הרוצחים. הם הצליחו לנמק את הרצח כל כך טוב, שלא נשאר אלא לחכות שיעשו את זה כבר. במחשבה לאחור זה מפחיד אותי איך אני, בת טובים, יכולה להזדהות בקלות כל כך עם הרוצחים ומטרותיהם.
אני נוטה לחשוב על רוצחים בחיי היומיום כמעוותים שכלית, אז איך, לעזעזאל, אני יכולה להבין את סיבת הרצח פה?
לאחר הרצח, ברור שהיה להם קשה, כולם "ילדים טובים ירושלים", אבל הם הצליחו להמשיך בחייהם, ורובם בלי לקבל את העונש.
ריצ´ארד, שהעלה את הסיפור לכתב, כמו עושה בזה "כפרה" (כל פעם אני נדהמת מהרלוונטיות של מקיואן עם הכפרה שלו בכל ספר שאני קוראת מאז...)
לי הפריע שהסופרת הרגישה צורך להחזיק את גיבוריה שיכורים ומסוממים כל הזמן, כאילו זאת סיבה לכך שנהגו לא כשורה. לדעתי, היא מנסה להוריד מאחריותם ע"י כך, ואת זה אני לא אוהבת.
חוץ מזה, ספר מצויין (למרות שיהיה טוב לא אהבה), לא נמרח בכלל, כתוב טוב, ומתורגם לא רע.
נהניתי מאוד מאוד מאוד!!!
וממליצה, כמובן.
תהנו!
|
|
איגרת מידע נוריתה
קבלו את החדשות האחרונות מהאתר!
|