|
|
|
אליהו |
|
|
|
מס' גולשים שצפו בספר: 1695 |
|
|
רעיון כללי
רומן מקראי מפתיע החושף את עולמו הפנימי, כוחותיו, מסעותיו וחייו של אליהו הנביא
________________________________________
תיאור הספר
אליהו הנביא היה אחד הנביאים החשובים והמשפיעים ביותר בסיפורי המקרא, אשר פעל בקנאות נגד העבודה הזרה במאה התשיעית לפני הספירה בממלכת ישראל, בימי המלך אחאב ואשתו הצידונית, איזבל. הוא מופיע בפתאומיות כדי להעניש את אנשי ארצו בבצורת על חטאיהם, ומבצע את ניסיו ופלאיו במקומות שונים, עד אשר הוא מתמודד בקרב של אמונה על ראש הכרמל מול נביאי בעל ואשרה, כדי להחזיר את האמונה אל לב העם ולסיים את הבצורת. אליהו ממשיך במסעותיו עד שנלקח לבסוף על ידי אלוהים במרכבת אש אל השמים, ונעלם.
ברומן "אליהו" אסף יונתן יוגב רמזים ומסורות רבות אודות אליהו, והשתמש בהם ביד אמן חוקר כדי ליצור סיפור רלוונטי מאי פעם, מרתק ונבון, רווי ניחוחות, קסמים, רגשות ויצרים, הנופח חיים באדם שהפך לנביא שהפך לסמל. בעזרת מידע מחקרי, דמיון ולא מעט הומור נצבעות דמויות מקראיות מוכרות בצבעים עזים ומובאות מחדש בהרפתקה תנ"כית, הנשארת ימים רבים במחשבותיהם של קוראיה.
וכך מסביר יונתן יוגב מדוע בחר בדמותו של אליהו הנביא כגיבור ספרו:
אליהו הוא נביא שמתחיל בתעלומה ונגמר בחידה. אישיותו פורצת מתוך הדפים ומעשיו מהדהדים במשך דורות רבים. דמותו נקרעת בין עולמות, תמיד נודד ואינו שייך, חי בין בעלי חיים ואנשים זרים, בעל חוש הומור אך גם בעל זעם רצחני, אובדני אך אוהב את החיים. בסיפור זה הכנסתי את אצבעותיי בין השורות של הסיפור המקראי, ושלפתי מתוכן את כל המידע שמרכיב את הסיפור המופלא אודות נביא זה: ילדותו, קבלת כוחותיו הקסומים והשימוש בהם, אהבת נעוריו ואהבת חייו המאוחרים, חטאיו כגבר וכאדם, וליבו שכמה למצוא את ביתו. מטרתי הייתה להנציח את הסיפור של הנביא, וליצור נגישות שחוצה מגזרים, דתות ואמונות, תפיסות ודעות, כך שכל אדם ואישה יוכלו ליהנות מרומן תנ"כי-היסטורי זה, אשר מתאים יותר מכל לתקופתנו אנו.
__________________________________________________
אודות המחבר
יונתן יוגב, יליד 1980, ד"ר במקרא ומזרח קדום, מורה, חוקר ומרצה, שפרסם מחקרים רבים בתחומים שונים. ספרו הראשון, "בית הצעצועים השבורים", יצא לאור בשנת 2017 בהוצאת כנרת זמורה ביתן.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מס' גולשים שצפו בספר היום: 0 |
תאריך הכנסה לאתר 13/09/2020
אליהו הנביא הוא הדמות העומדת בלב הספר, הספר כולו שלו. בזכות ספר זה לומדת אני עליו גם שלא ידענו. כאן מצוירת דמות שלמה ורבת גוונים, דמות מיוחדת היא המלווה אותנו כל הדורות עד כדי כסא מיוחד לו בליל הסדר המסורתי שלנו גם היום (אפילו בימי קורונה... המשך הביקורת
אליהו הנביא הוא הדמות העומדת בלב הספר, הספר כולו שלו. בזכות ספר זה לומדת אני עליו גם שלא ידענו. כאן מצוירת דמות שלמה ורבת גוונים, דמות מיוחדת היא המלווה אותנו כל הדורות עד כדי כסא מיוחד לו בליל הסדר המסורתי שלנו גם היום (אפילו בימי קורונה ) ואין שני לו בחשיבותו ובציוריותו המרהיבה.
מחקר רב נדרש ליונתן יוגב לאסוף פרט לפרט, פיסה לפיסה של מידע, רמזים, מסורות כדי לבנות את דמותו של אליהו כדמות שלמה ועדיין אניגמטית. בהיותו דר' למקרא ומזרח הקדום מלאכתו מלומדת ומיוחדת ואנחנו כולנו נהנים מתוצאותיה.
בכתיבה יפה ושוטפת העלילה שמתפתחת ממקום דרמטי של פרידת אליהו מאחיו אלידע ומגלעד מולדתו והליכתו לשומרון ל"משימת התאבדות" ומתעצמת כאילו איני מכירה את הסיפורים, לא מודעת למאורעות ומגלה את הכל מחדש דרך המתח וההתפתחויות עם הבזקים לעבר וראיית העתיד. הימים הם ימי מלכותו של אחאב ואשתו הצידונית איזבל. מלאכתו של אליהו קשה ומרובה.
אוהבת אני ספרים המקימים לפני דמויות מקראיות תוך שילוב של קטעי מקורות שונים ודמיון ספרותי מפותח התואם את הנסיבות ואת הדמות. בספר הזה הבנייה המשולבת מוצלחת במיוחד וברמה גבוהה. כשמופיעות דמויות ואיני מוצאת אותן לא בזיכרוני ולא וויקיפדיה, אני נפעמת. כשאירועים מתוארים בעיני דמיונו של הסופר, אני מתרגשת בהתפעלות מיצירתיותם.
כמה נפלא התיאור של אליהו, הטבע שסביבו ושהותו במערת קדמונים בנחל כרית. בדידותו, תחושותיו ומחשבותיו, השתלבותו בטבע, יחסי שכנות עם עורבים ועוד. נפלא ומופלא, כולל יכולותיו להבהיר אש, "להפנט" דג, לשאת ולתת עם עורבים ובעיקר – להפריד בתוכו בין הגוף לבין הנפש ולאחדם מחדש.
תיאור נוסף, מופלא בעיני, הוא של אליהו בסיפור החיית הילד המת. החוויה הרגשית שלו, הפרדתו בין גופו לבין נפשו וצלילתו למעמקים. באיזה תהליך רגשי בלתי צפוי זה הזכיר לי אסוציאטיבית תיאורו הגאוני של דויד גרוסמן את הימלטותו של ברונו שולץ בחברת להקת דגים בספרו שבעיני הוא פאר היצירה הספרותית "עיין ערך: אהבה" (1986, הוצאת כתר). דגים, לא נפשות, אבל השתנותו של ברונו שולץ במשך הזמן, בהיותו במים, איכשהו העלו את ההקשר בהווייתי. נפלאות דרכי הנפש!
אצטט קצת: "חשכה הייתה כל מה שראה (אליהו) בהתחלה. רוחו נעה במהירות מטה אל מעמקי האדמה, חלפה על פני החול הלבן שהפך לאדום ואז לשחור, ואז לסלעים ולעפר, והוא המשיך מטה, אל עבר מי התהום אשר מתחת לאדמה. מים כה שחורים ואפלים שבהם היו דגים גדולים, חיוורים, חסרי צבע ועיוורים, והוא המשיך לצלול. ...... מתחתם ראה תנועה והוא ירד אליה, אל עבר ים הנשמות. ..... אליהו פתח את פיו והשתמש בקולו המיוחד, העל טבעי...."דניאל בן עלמת מצרפת!" .... תנועה נראתה משאלו ..... מתוך הגל יצאה שלוחה לבנה ... אליהו ראה שהיא מתקשה להתרומם....... צלל, אחז במה שהצליח והרים אותה מתוך המים השחורים...." ועוד ... ועוד (ע' 254-256). עוצר נשימה!
תיאוריו את האיש אליהו, כאביו והתלבטויותיו, נאמנותו ואמינותו ללא סייג באל האחד, אלוהי האבות, מרתקים הם. יותר ממעשיו, מניסיו ומהתנבאותו. לראות את אליהו האיש, הדמויות שבחייו (אחיו, אשתו ועוד), נסיבות חייו ואורח חיי העם (כולל חצר המלך ובראשה אחאב ואיזבל = דמויות מלאות להפליא!), על מסירותו ועל מנהגיו זאת גדולת היצירה של הספר. קול מדבר אליו והוא הולך. קול מדבר והוא עושה. באין קול – הוא ממתין. מה אומר לו הקול – איננו יודעים, רק הוא שומע. והסיום – קול דממה דקה.
לסיום, אצטט מעט מאחרית "לשון הספר היא מודרנית באופן יחסי, בייחוד מפי המספר. מטרתי הייתה לייצור סיפור בעל נגישות לקהל הרחב, ולכן אנאכרוניזם זה מכוון. .... מילאתי את החלל בין השורות בסיפור המקראי זה כדי לענות על שאלות רבות העוסקות בדמותו של אליהו כאדם...".
ומכאן, וממקום של הנאתי הרבה מקריאת הספר, אני ממליצה עליו! קריאה מהנה!
|
|
איגרת מידע נוריתה
קבלו את החדשות האחרונות מהאתר!
|