|
|
|
ניסיון, מסמרים - גיליון 13 |
|
|
|
מס' גולשים שצפו בספר: 3781 |
|
|
חוויה האנושית מבוססת על ניסיון והיעדרו. האמנם אין חכם כבעל ניסיון? ואולי החוכמה היא נתון שהניסיון רק מהסה ומתמרן? נדמה שרוב ההתרחשות של חיינו מתקיים במתח שבין פחד לבין התנסות, בין יישום המידע הנרכש להדחקתו. הטקסטים והדימויים בספר זה בסדרת מסמרים עוסקים במערכות היחסים האלה. יש בהם לא מעט חוכמה והרבה מאוד עניין ויופי
איתמר אורלב מתנסה בנתק שבין עולם הבריאים לעולם החולים, הילה עמית בוחנת את המחיר הכבד של הגעגוע, אליק אוסטר שולח קבוצת גברים לצוד את מה שמאיים על גבריותם, שוש קורמוש מעניקה נפח לזיכרון, צ'רלס דיקנס מבקר את מי שהעולם החדש לא רוצה, דן אלון משגר רעים ורעים יותר בעקבות אוצר, ארנסט המינגוויי מהרהר על דגים ויוצרים, דנה גולדברג מפגישה כאב ואלימות עם הנאה ואהבה, אורי שורצמןמשרטט את גבולות החמלה, שי אספריל ממשש את עומק השריטה שיוצרים רגשות אשם,לאוניד פקרובסקי מתאר את החיים בתחתית, אלה ליטביץ מתעדת את הפרטים שגורמים לנפילה ויגאל צור צולל להזיה שאין ממנה חזרה
תוכן הגיליון
עונת הציד
| אליק אוסטר "בהיתי בו: האור נטף מהשמשה על השיער שלו ושרטט עליו טיפות של דבש אפל. בני הסתכל עלינו במראה האחורית: 'אל תנסה לבלוע אותו,' הוא נזף בי, 'תהיה חברותי.'"
והיתה להם הכינרת
| הילה עמית "אילו רק קמה איתו, כמו שתמיד היו עושים הכול יחד, היתה יוצאת איתו החוצה, והם היו משחקים או משתינים ובסוף חוזרים ומעירים את אמא שלהם, ומושכים אותה למים ככה, עם תחתונים וחולצה, אולי היה לה אח לחלוק איתו את החיים"
לאזן את מידת הסבל
| אורי שורצמן "אני מכיר היטב את מה שמסתתר בתוך השאלה. את רגשות-האשמה. את הפחד הנורא ליטול בגסות את מקומו של אלוהים ולקבוע מי לחסד ומי לשבט, מי לחיים ומי למוות. הרי אם סיסטר אורסולה תיקח ארבע-מאות דולר מהתקציב של בית-היתומים, היא תיאלץ לפגוע בילדים האחרים"
דאטורה אינוקסייה
| יגאל צור "הסאדהו הרים את הצ'ילום שהיה מונח על ברכיו ודחס בו את הגאנג'ה המפוררת. הוא הרים סחבת-בד נקייה ועטף בה את הצ'ילום ונתן ליואב. יואב הרים את הצ'ילום אל עבר השמים, בירך אותו בתפילה לפני שקירב אותו אל שפתיו ואז הצית אותו בגחל לוחש מהמדורה"
רסיסים
| אלה ליטביץ "בשלושה באוגוסט סופה פגעה בחוגלה. הנוצות נאספו על ידי חיל האוויר, שקבע שהנזק שנקבע לסופה, מטוס קרב מדגם F-16I, הוא 40 אלף דולר"
בחילה
| איתמר אורלב "הוא מסתכל על הווילון המסתיר חלון רחב, על כיור המתכת, על המראה, על המגבת המקופלת בקפידה. אמו יושבת לצידו. שם. רחוקה. דמעות זולגות מעיניה והיא מנסה לנגבן במהירות"
בורשט
| לאוניד פקרובסקי "הן מתיישבות מסביב, כולן בבגדי עבודה – חזיות ותחתונים, חוץ מסופה, שנשארת בשמלה. מוזגות את המרק לצלחות העמוקות. הניחוח נורה לתוך האף כמו זיקוקים"
על הכתיבה
| ארנסט המינגוויי "הוא ראה לפניו ארנב שוכב, משוטח על השביל. הוא עצר, מלא משטמה. הארנב בקושי נשם. על ראשו של הארנב היו שתי קרציות, אחת מאחורי כל אוזן. הן היו אפורות, מתפקעות מדם, גדולות כמו ענבים"
סברינה
| דן אלון "שולה היתה מצטרפת אל מסעותיהם של הפירטים הצעירים, אלפונס, לייזר וקלמנט. אלפונס ולייזר קברו את המטמון באי סברינה"
הילדים של שוקה
| שי אספריל "פני הבובה נטולי ההבעה של שוקה, שנחרכו עד לבלי הכר, נותרו כצלקת גם בפניו שלו, תזכורת לחוסר יכולתו, לשיתוק שאחז בו, לאינסטינקט להציל קודם כל, ובעצם אך ורק, את עצמו"
אב, אם, זונה
| דנה גולדברג "עליתי במדרגות לקומה שנייה – ראיתי אותה יושנת במיטה גדולה.התקרבתי למיטה שלה, הסתכלתי עליה, נשבע לך, חשבתי אני מתפוצץ. התקרבתי בשקט-בשקט, הרמתי שמיכה ונכנסתי לה למיטה"
ביקור בניו יורק
צ'רלס דיקנס "שוב עלינו לחצות את רחוב ברודוויי; מראם של בלוקים גדולים של קרח, שאותם מכניסים לחנויות ולברים, מרענן מעט מהחום, והאננס והאבטיחים מוצגים למכירה בשפע. רחובות נאים ובהם בתים רחבי ידיים, הביטו וראו! וול סטריט ריהטה רבים מהם לעתים קרובות ורוקנה אותם כליל לא פעם"
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ניסיון, מסמרים - גיליון 13 - כתב עת
|
|
מס' גולשים שצפו בספר היום: 1 |
תאריך הכנסה לאתר 14/06/2013
מסמרים הינו כתב עת היוצא אחת לשלושה חודשים בהוצאה פרטית. הוא מאגד בתוכו סיפורים קצרים, צילומים, שירים, קומיקסים וציורים. כל פעם בנושא אחר (בסופו של כל גיליון כתוב מה יהיה הנושא הבא).
הגיליון ה-13 במספר הוא בנושא "ניסיון".
המילה ניסיון היא מילה מאוד... המשך הביקורת
מסמרים הינו כתב עת היוצא אחת לשלושה חודשים בהוצאה פרטית. הוא מאגד בתוכו סיפורים קצרים, צילומים, שירים, קומיקסים וציורים. כל פעם בנושא אחר (בסופו של כל גיליון כתוב מה יהיה הנושא הבא).
הגיליון ה-13 במספר הוא בנושא "ניסיון".
המילה ניסיון היא מילה מאוד רחבה ויש הרבה דברים שיכולים להיכלל בה. אני חושבת שיהיה יותר קל להגיד שזה גיליון בנושא "התנסות".
מה שמאגד את כל העבודות בספר הוא באמת הניסיון כהתנסות. כל הגיבורים, כתובים או מצוירים, מתנסים בחוויות כאלה ואחרות.
סיפורים קצרים זה תמיד נחמד ויש לנו כאן גם מגוון רחב של סופרים (אפילו המינגויי ודיקנס). אני אציין את אלו שבעיקר השאירו עלי רושם - הילה עמית כותבת את "והייתה להם הכינרת", סיפור על געגועים שריגש אותי עד דמעות ופרט על קשת כזו רחבה של רגשות, שאין ספק שאני עוד אשמע עליה. "בחילה" של איתמר אורלב מספר על מה שעובר בראשו של בחור חולה סרטן בזמן אחת מהפעמים בהן הוא מגיע לטיפול כימותרפי. לצערי, כמעט לכל אחד מאיתנו יש מישהו שהוא מכיר שנאלץ לסבול את הטיפולים האלה, וזה החזיר אותי לתקופה שבה סבתי זיכרונה לברכה נאלצה להתמודד עם תופעות הלוואי והתחושה הסיזיפית, של לחזור כל פעם מחדש לקבל טיפול. סיפור קצר קצר, אבל טעון כל כך.
עבודת הצילום של אלה ליטביץ מדהימה לדעתי. היא מביאה צילומים של נוצות, בתאורת סטודיו על רקע שחור. כל פעם נוצה אחת, מקסימום שתיים. לצד התמונות כתובות כותרות שמבוססות על ניסוחים של תחקירי התאונות בחיל האויר ומתארות את הארוע שממנו נלקחה כל נוצה. בתור אחת שלמדה שלוש שנים צילום אני יכולה להגיד לכם שהסתכלתי המון זמן על כל תמונה, הן כל כך שבריריות הנוצות האלה, שזה נראה בלתי אפשרי שדבר כל כך תמים יכול לגרום לנפילה של מטוס. סמל הטכנולוגיה והפלדה. המינגווי מספר על הגיגיו של דייג. דיקנס מספר על הביקור הראשון שלו בניו יורק בצורה ביקורתית משהו, אך עם הרבה התפעלות. אני מתביישת לומר שעדיין לא יצא לי לקרוא שום ספר באורך מלא של דיקנס והסיפור הזה השאיר אותי עם טעם של עוד. בין העבודות השונות מפרידים צילומים של שוש קורמוש בשחור לבן והם גם מכתיבים, באיזשהו מקום, את הקו העיצובי של הספר.
אלו רק כמה דוגמאות, אני חושבת שכל אחד ימצא כאן משהו שידבר אליו.
מומלץ לקריאה קלילה ולא מחייבת וכדי לשטוף קצת את העיניים מכל המילים האלה שאנחנו רואים כל הזמן
דירוג הקואלית:
(שלוש וחצי קואלות מתוך חמש - כי בכל זאת, היו דברים שלא התחברתי אליהם)
.
פינת העטיפה:
טוב, כאן המקום לציין לשבח את כל הסדרה. העטיפות שלהם תמיד יפות ומציגות אימג' אחד מתוך הספר - כאן זהו אחד הצילומים של אלה ליטביץ. בחלק העליון של הספר יש כמה שורות של נקודות בולטות, שתמיד נעים לגעת בהן, כמו מין מסג' קטן לקצות האצבעות . כאמור, הדבר היחיד שמשתנה בין הספרים בסדרה היא העטיפה, שאר האלמנטים - הפונט, הכיתוב והמיקום של הטקסטים נשארים אותו הדבר כיאה לסדרה. כל השפה העיצובית של הספר היא מדהימה לדעתי, הכל פשוט נראה טוב. הם מצליחים לייצר שפה ברורה שמתכתבת עם האימג'ים ועם הנושא. בכלל, ההפקה של כל העיניין הזה ראויה לציון, במיוחד שמדובר בהוצאה פרטית ולא מונופול עתיר תקציבים. זה מראה איך במעט אפשר לעשות הרבה.
תאריך הכנסה לאתר 14/06/2013
מסמרים, הינו כתב עת, המאגד בתוכו סיפורים קצרים במילים, בציור או בתמונות. זהו פרי פועלם של אנשים פרטיים, המימון פרטי, העריכה והעבודה על כתב העת הם תולדה של רצון מחבריהם להיות כלי לפרסום פרוזה..
פתיחת הספר הזה הייתה פרווה עבורי, המפגש עם הסיפור השני " והיתה להם הכינרת... המשך הביקורת
מסמרים, הינו כתב עת, המאגד בתוכו סיפורים קצרים במילים, בציור או בתמונות. זהו פרי פועלם של אנשים פרטיים, המימון פרטי, העריכה והעבודה על כתב העת הם תולדה של רצון מחבריהם להיות כלי לפרסום פרוזה..
פתיחת הספר הזה הייתה פרווה עבורי, המפגש עם הסיפור השני " והיתה להם הכינרת" של הילה עמית, שינה את התמונה, והחזיר לי את החשק לשקוע שוב לתוך העולם שיצרו עבורי עורכי כתב העת. משם " לאזן את מידת הסבל" של אורי שוורצמן, ו "דאטורה אינוקסייה" של יגאל צור, התחברו בצורה כלשהי בראשי.
"בחילה" של איתמר אורלב, העוסק בשהות אחת מתוך רבות, של חולה במחלקה האונקולוגית בבית החולים, מציג פן זעיר אחד מחייהם של מי שבוחרים לקבל טיפול כימותרפי בסבב מחזורי ארוך ומייגע. כל מי ששהה ארוכות בבית החולים, בין אם כחולה או כמבקר, מכיר את כל אותן תחושות שמחלפות בקרב השוהים לאורך הזמן. הצצה נקודתית זו לרגע אחד בזמן, והתמקדות בתחושה אחת, מצליחים לזקק את אותו מאורע.
לא לכל הסיפורים והיצירות בספר הזה התחברתי, היופי בכתב עת מסוג זה, הוא האפשרות שהוא מעניק ליוצרים שונים לקבל במה משותפת להציג רעיון.כל קורא ימצא את עצמו מתחבר לנקודות אחרות בספר.
עורכי הספר בחרו גם הפעם להביא סיפורים קצרים של יוצרים מפורסמים מהעבר. האחד " על הכתיבה" של המינגווי, העוסק בבן דמותו הסיפורי של המחבר היוצא לדיג ומחשבותיו עימו. השני: " ביקור בניו יורק" חווית ביקורו של הסופר צ'רלס דיקנס באמריקה, ובסיפור זה בניו יורק.
המגוון הרחב של הנושאים ודרכי היצירה, המגוון הרחב של הכותבים והבסיס לכתיבתם, בהחלט בא לידי ביטוי בטווח הרחב של היצירות שאוגדו בספר זה. מדובר בכתב עת איכותי, שהעריכה המוקפדת שלו ניכרת בכל פרט ופרט בו (שפה, הדקדוק, ההגהה, העיצוב, העימוד . . .) והוא מומלץ למי שסקרנים להרחיב את היכרותם עם היצירה הישראלית העכשווית.
|
|
איגרת מידע נוריתה
קבלו את החדשות האחרונות מהאתר!
|