סוף עשור השלישי במאה 21. העולם הולך עומד בפני תקופה של מחסור ואסונות. העולם הולך לקראת הסוף. ניסויים בהנדסה גנטית, קנאות דתית, טרור, שינויים באקלים, פחד, מלחמת גושים ועוד.
ואז פורצת המגיפה.
אפלטון שראה את הנולד, והיה עשיר מאד, קנה קבוצת איים והקים מדינה חדשה. סגורה הרמטית. כל מי שניסה להתקרב לאיים (הפלים) נורו.
אפלטון זיהה 5 סכנות : מוצא לא טהור, מחשבות לא טהורות, פינוק של היחיד, מסחר, אנשים מן החוץ.
המוטו של אפלטון היה "המדינה הצילה אתכם, ועכשיו עליכם לעבוד כדי להציל את המדינה".
האוכלוסיה התחלקה ל 4. פועלים, חיילים, טכנאים ופילוסופים.
בילדים הופרדו מההורים בלידה, זהות ההורים נשמרה בסוד. בסוף שנה ראשונה עבר כל ילד בדיקות, לפיהם נקבע סווגו או שהוא הושמד.
הילדים קיבלו חינוך נוקשה, פיזי ואינטלקטואלי..
גברים ונשים חיו בנפרד. יחסים רומנטיים היו מותרים רק לאחר שני הזוג עברו בדיקות גנטיות וגם אז הם זכו להיפגש רק מספר פעמים בשנה. האזרחים שלה נהנים אמנם מביטחון ומשלווה, אבל הם אינם חופשיים. הם חיים בבידוד מוחלט מהעולם החיצוני
זאת הרפובליקה. וזאת ההקדמה.
הספר מספר על אנכס (אנכסימנדרוס) והיא בת 14. היא עומדת כעת בתפנית הגדולה של חייה. היא היסטוריונית, היא רוצה להתקבל לאקדמיה. לפניה עונדות 4 שעות של בחינה.
אם תעבור את הבחינה היא תתקבל למה שמכונה בפשטות "האקדמיה", שהיא המוסד המסתורי אשר מנהל למעשה את החברה העתידנית שבה היא חיה.
הנושא שהיא בחרה הוא הגיבור הנערץ עליה ועל כולם – הרי הוא אדם פורד.
אדם פורד, היה במעמד הטכנאים, אך הוא הפר מספר הוראות, והורד לדרגת החיילים.
תפקידו של חייל היה לשמור על הים, שאף אחד מהעולם החיצון לא יסתנן לאי (בפחד שידביק את האוכלוסייה). הם חייבים להרוג אותם, לירות בהם בדם קר.
אדם פורד שוב עובר על התקנות.
הוא נכלא, אך לא מוצא להורג.
הוא "מנוצל" לטובת הרובוטים.
כולאים אותו בתא עם רובוט, כדי הרובוט ילמד להיות אנושי. בינה מלאכותית.
יש הרבה ויכוחים ודיאלוגים, ברמת הפילוסופית, ההבדל בין המכונה (הרובוט) לאדם. מי עולה על מי? למה בעצם האדם החי הוא "העליון". אולי זה לא נכון?
אנכס, נבחנת, מביאה את התיאוריה שלה ואת הפרשנות שלה לכל מה שקרה.
האמת, האמצע הספר דיי חשדתי מה יהיה הסוף (וצדקתי), פרט לטוויסט האחרון.
מי שעד כאן אהבה את הסקירה, סימן שהספר בשבילו.