|
|
|
טולסטוי |
|
|
|
מס' גולשים שצפו בספר: 2211 |
|
|
טולסטוי אנרי טרויה שני כרכים כתר לב ניקולאייביץ' טולסטוי :1828-1910/סופר והוגה דיעות רוסי. מהדמויות החשובות בספרות העולם. בן למשפחת אצילים שחי באחוזת משפחתו:שלא לפי דרכם של האצילים בני דורו, ניסה לשפר את תנאי חייהם של צמיתיו ולחנך את ילדיהם. ראשית דרכו, עם פירסומם של הסידרה האוטוביוגרפית למחצה 'תולדות ילדותי' ו'סיפורי סבסטופול'-על חוויותיו במלחמת קרים. מסעותיו מחוץ לארצו הגבירו את חששותיו מפני החומרנות שרווחה בארצות המערב ואת דבקותו במורשת הרוסית. מ-1862 ייחד את זמנו למשפחתו, לעבודתו הפילנתרופית וחינוך האיכרים ולחיבור ספריו. הוא ביקר בחריפות את הניוון במעמדות הגבוהים ברוסיה. ביצירותיו משתקף המאבק פנימי בין הצד החושני של טבעו לצידו הפוריטאני-מוסרי. ספרו 'מלחמה ושלום' 1864-5/ נחשב ליצירת מופת של הספרות החדשה ואף הוסרט כמה פעמים. בספר זה בא לידי ביטוי עמדתו הפטריוטית ותורתו בדבר הדטרמיניזם של ההיסטוריה. ב'אנה קרנינה', רומן פסיכולוגי, על גיבורה טראגית-הנאלצת להתאבד בגלל כוחה ההרסני של אהבתה לורונסקי. מ-1879 ואילך שרתה על טולסטוי רוח של התחדשות דתית-הוא הטיף לערכי הנצרות הקדומה, עבודת הכפיים, חיי פשטות ופציפיזם. רוח זו באה לידי ביטוי ביצירותיו כמו 'סונטת קרויצר 'והתחייה' שעוררו את זעמם של החוגים השמרניים בשל יסודות הכפירה והמרד שבהן. על הפוגרומים ביהודי רוסיה לא הגיב אך באנטישמיות ראה הפרה של מצוות 'ואהבת לרעיך כמוך'(הספר הוסרט עם מריה של). הסתירה בין מעמדו לתורתו והטפותיו והיחסים המעורערים במשפחתו הניעו אותו לוותר על רכושו ולעזוב את ביתו. הוא מת במקום מבודד:הכנסיה החרימה אותו עוד ב-1901 ובמותו נקבר לא בטקס דתי. מתורתו שאבו רבים-ראה א.ד.גורדון וגאנדי.הביוגרפיה של אנרי טרויה, כרגיל-אין מילה אחרת אלא יצירת מופת נוספת שלו.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מס' גולשים שצפו בספר היום: 0 |
תאריך הכנסה לאתר 04/01/2021
לב טולסטוי, שיצירותיו הידועות -ביניהן "אנה קארנינה", "מלחמה ושלום" ו"סונטת קרויצר" – נקראות ומעובדות למדיות שונות עד היום, למעלה ממאה ועשר שנים לאחר מות מחברן, היה אדם מורכב. מנעוריו התחבט בשאלות של מוסר, של דת ושל חברה, ולא היסס להביע את עמדותיו בפומבי. בחייו הארוכים רכש לו מעריצים רבים, וגם... המשך הביקורת
לב טולסטוי, שיצירותיו הידועות -ביניהן "אנה קארנינה", "מלחמה ושלום" ו"סונטת קרויצר" – נקראות ומעובדות למדיות שונות עד היום, למעלה ממאה ועשר שנים לאחר מות מחברן, היה אדם מורכב. מנעוריו התחבט בשאלות של מוסר, של דת ושל חברה, ולא היסס להביע את עמדותיו בפומבי. בחייו הארוכים רכש לו מעריצים רבים, וגם יריבים, הן בזכות כשרונו הספרותי והן בשל משנתו. אנרי טרויה, ביוגרף מוכשר ומעמיק, מתאר בספר את קורות חייו של טולסטוי מלידתו ועד מותו האומלל.
טרויה הסתמך בכתיבת הביוגרפיה על מובאות רבות מן היומנים שניהלו טולסטוי ואשתו, סופיה אנדרייבה בֶּרס שכונתה סוניה, ועל ספרי זכרונות שכתבו כמה מצאצאיו. בנוסף לאלה, ניתן ללמוד רבות על חייו של הסופר מספריו, שבהם שילב ארועים מחייו, דמויות ממשפחתו וממכריו, וכמובן את דעותיו.
טולסטוי נולד ב-1928 באחוזה המשפחתית ביאסנאיה פוליאנה, כמאה ושמונים קילומטרים ממוסקבה. למרות שאיבד את שני הוריו בגיל צעיר – אמו נפטרה כשהיה בן שנתים בלבד – חווה ילדות נינוחה יחד עם שלושת אחיו ואחותו. מגיל צעיר גילה בגרות אינטלקטואלית, סקרנות, ותשוקה לחוויות עזות, תכונות שליוו אותו כל חייו. לפני שנישא לסוניה בת השמונה-עשרה בהיותו בן שלושים וארבע, היה סטודנט פזור נפש, איש צבא, בליין ונהנתן, ומנהל בלתי מוצלח של האחוזה שאותה ירש (ארבעת האחים החליטו לחלק את ירושת הוריהם לחמישה חלקים שווים, כדי לכלול את אחותם, שעל פי החוק לא היתה זכאית לירושה בשל היותה אשה, ויאסנאיה פוליאנה נפלה בחלקו של לב). הוא שקע בחובות בשל משחקי קלפים, כמעט התארס אך לא הצליח להחליט, נסע פעמיים למסעות ממושכים מחוץ לרוסיה, וגיבש את השקפת עולמו. במהלך אותה תקופה תחם את עתידו לשלושה תחומים בהם ביקש לעסוק: לספר סיפורים, ללמד ולחנך, ולארגן את החיים במשק חקלאי. את שלושת אלה הגשים, ביצירתו הספרותית, בבתי הספר שפתח ובכתביו הפדגוגיים, ובאחוזתו.
בהיותו כבן שלושים כתב ביומנו: "כמה מגוחך הדבר שאדם, שהתחיל לכתוב כללי חיים בהיותו בן חמש עשרה, עדיין עוסק בכך בהגיעו לגיל שלושים, מבלי לקבל ולהגשים אפילו אחד מהם". משפט זה מאפיין במידה רבה את התנהלותו במשך כל חייו. אשתו חשה מאוחר יותר כי גורלה נקשר לא בגורלו של גבר אחד אלא בגורלם של עשרה, עשרים גברים, כולם אויבים זה לזה. טרויה מייחס לו את ההרהורים הבאים באחרית ימיו: הוא הטיף לאהבה אוניברסלית, אבל את אשתו עשה לאשה אומללה; דיבר בזכות העוני, ובעצמו חי חיי מותרות; קרא לשיכחה עצמית, ורשם ביומנו את כל מיחושי גופו לפרטיהם; שאף להתמזגות עם אלוהים, וכילה זמנו במריבות בית קטנוניות; בז לתהילה, אך טיפח את יוקרתו במכתבים, בקבלות פנים ובתצלומים; העלה על נס את פולחן האמת, ונדחף מדי יום להעמדת פנים עלובה ביותר. התנהגותו והלכי רוחו אופיינו בהפכפכות, גם בינו לבין עצמו וגם בינו לבין סובביו. כוונותיו היו טובות תמיד, אבל ביצוען לא השביע את רצונו: בצעירותו נדר להפסיק לשחק קלפים ולהתנזר ממין, אבל שיחק והפסיד, ונמשך אל הצועניות ואל האיכרות. בבגרותו חש אי נוחות רבה מן הפער בין נוחות חייו ורכושו הרב לתנאי החיים של האיכרים, ורצה להפטר מכל שברשותו. משנכנע ללחץ לדאוג למשפחתו, העביר את כל נחלותיו על שם אשתו וילדיו, אך נמנע מלעשות צעד נוסף ולחיות חיי איכר, כפי שרצה, אלא המשיך לחיות בנוחות בבית המשפחה. יומניו משקפים שוב ושוב את אכזבתו מעצמו, אבל גם את הערצתו את עצמו - "אחת ולתמיד חייב אני להתרגל למחשבה כי הנני יצור יוצא מן הכלל, אדם שהקדים את דורו, או אולי אדם שמזגו הפכפך, מתרחק מן הבריות ולעולם אינו שבע רצון מעצמו [...] טרם פגשתי אף אדם אחד טוב כמוני מבחינה מוסרית [...] זו הסיבה שאיני מוצא חברה שתהיה נוחה לי".
יחסיו של טולסטוי עם סוניה, החל מן החיזור, דרך חייהם המשותפים, וכלה במריבות שקרעו אותם, מתוארים בביוגרפיה לפרטיהם, ומצאו את עצמם גם בספריו של טולסטוי עצמו. האופן בו הציע לסוניה להנשא לו הועתק ל"אנה קארנינה", היחסים הקשים ביניהם היוו השראה ל"סונטת קרויצר". נראה כי טולסטוי, שכבר היה כמעט מאורס קודם לכן וחזר בו, לא היה בטוח בעצמו גם הפעם. אחרי שסוניה קיבלה את הצעתו, הוא נתן לה לקרוא את כל יומניו, שכללו כל פרט מכוער אודותיו (ארוע שמצא אף הוא את דרכו אל "אנה קארנינה"). האם ביקש להרתיע אותה? ביום הכלולות עצמו, מספר שעות לפני הטקס, פרץ אל חדרה וביקש לדעת אם היא בטוחה באהבתה. החיבור בין הגבר ההפכפך, האדיש לחיי משפחה, והצעירה הנוקשה ועצבנית, החזיק מעמד למרות מריבות סוערות. השניים, שניהלו יומנים, בחרו בכנות מוחלטת, והראו זה לזה את כל מה שכתבו, כולל דברי שטנה ועוינות הדדיים. נדמה שרק במה שקשור לעבודתו הספרותית של טולסטוי מצאו לשון משותפת. טרויה מייחס לסוניה את הצלחתו של הסופר ההפכפך להקדיש שש שנים לכתיבת "מלחמה ושלום", משום שהשכילה ליצור עבורו סביבה שלווה ונקיה מכל פיתוי והסחת דעת. היא העתיקה לנקי את כתב היד הכאוטי שלו, ומכיוון ששאף לשלמות ואף פעם לא היה מרוצה, העתיקה את אותם הדפים שוב ושוב לאחר ששכתב אותם. היא העתיקה גם את כתב היד של "סונטת קרויצר", למרות שהיה ברור שנכתב על חייהם ופגע בה קשות. היא נסתה לדבר על לבו ולשדלו לבל יחרוג מתחומי השכל הישר, אך הוא לבש גדלות והסתמך על השליחות שנגזרה עליו, וסוניה הרכינה ראשה בפני רוממות המלה הכתובה. מאוחר יותר הגיעה עד הצאר בבקשה לבטל את הצנזורה שהוטלה על הספר שהכפיש אותה. יחסיהם הלכו והורעו בזקנתו: הוא ניסה להשיג שלווה, אך התעקש על עקרונותיו, היא הגיבה בהיסטריה ובפרנויה, עד שנשבר והסתלק באישון לילה, והוא זקן וחולה. למרות שהיה אדם דגול, שאחז בעקרונות נאים והתאמץ ליישמם, הלב נוטה אל סבלותיה. ועוד לא דברנו על המיזוגניה שלו: "אלוהים ברא את האשה למען תשמח לב אנוש ותלד וולדות, אך ברגע שהיא סרה מהיעד שהציב לה האל היא הופכת ליצור מפלצתי. הפמיניזם הוא בגדר פשע נגד הטבע, וחובתם של הגברים למנוע בעד בנות זוגם מליפול ברשתו של פיתוי זה".
טרויה מרחיב בתיאור משנתו של טולסטוי, שעיקריה התנגדות לכפיה שלטונית, אי-אלימות, שלילת הבעלות על קרקע ועל הון, התבססות על שוק פרטי ולא ממשלתי, פציפיזם, צמחונות, התנגדות לדת הממסדית, וחינוך המבוסס על רצונו של התלמיד ועל יחסים חופשיים בין מורים ותלמידיהם. הוא מרחיב גם על יצירתו הספרותית, החל ב"ילדות", שהתקבל בדרך-כלל בהתלהבות – "יצירה כה רבת השראה, שופעת אהבה כה עמוקה למציאות שהמחבר ביקש לתארה [...] יכולים אנו לברך את הספרות הרוסית על הופעתו של כשרון נפלא". על "מלחמה ושלום" המונומנטלי, כותב טרויה כי "היצירה תאריך ימים למרות ההגיגים ההיסטוריים, הצבאיים והפילוסופיים המצויים בה בשפע, מפני שהספר הוא שיר תהילה לאדמה ולאדם שאין כמותו בכל ספרות העולם". הוא מתאר את ספריו האחרים – פרוזה והגות - ואת נסיבות כתיבתם, וביקורתו על טולסטוי האיש אינה פוגמת בהתפעלותו מטולסטוי הסופר.
ביוגרפיה של סופר עשויה לעניין חוקרי ספרות או חובבי רכילות, אבל האופן שבו אנרי טרויה כותב עושה את הביוגרפיה מרתקת כסיפור בפני עצמו. "טולסטוי" הוא בו זמנית סיור אינטימי בנפשו של סופר ושל חייו, והצצה מעניינת אל התקופה שבה חי, אל החברה הרוסית של ימיו, ואל ההגות של בני זמנו. המתרגם מרדכי שניאורסון כותב בהקדמה שעל פי דרישת ההוצאה היה עליו להסתפק במסגרת של חמש-מאות עד שש-מאות עמודים (בפועל הגיע לשש-מאות ארבעים ושש), ולפיכך נאלץ לקצץ ששים מתוך שמונה-מאות ארבעים ושניים העמודים במקור הצרפתי. אמנם טרויה נתן הסכמתו לקיצוץ, אבל למרות הפירוט הרב של הביוגרפיה – או דווקא בגללו - יש להצר על כל מה שנותר מחוץ למהדורה העברית.
כמו הביוגרפיות האחרות שכתב אנרי טרויה – ביניהן "רספוטין" ו"קתרינה הגדולה" – גם "טולסטוי" היא ביוגרפיה מרחיבת דעת, כתובה כפרוזה משובחת, ומומלצת מאוד.
תאריך הכנסה לאתר 26/05/2015
זוהי יצירה בעלת היקף רב, עמוסה בהיקפה ובתכניה אפילו המתרגם לעברית התלבט, היכן יוכל לקצר ללא פגיעה ברצף הסיפור?. הוא כותב "מטבע הדברים הוא כי בכל תרגום יש משום 'בגידה' במקור ותקוותי, שחטא זה לא דבק בתרגומי יתר על המידה"
כשאני ניגשת כעת לכתוב על הספר, ולהעביר לכם קמצוץ מספר מופת זה, אינני... המשך הביקורת
זוהי יצירה בעלת היקף רב, עמוסה בהיקפה ובתכניה אפילו המתרגם לעברית התלבט, היכן יוכל לקצר ללא פגיעה ברצף הסיפור?. הוא כותב "מטבע הדברים הוא כי בכל תרגום יש משום 'בגידה' במקור ותקוותי, שחטא זה לא דבק בתרגומי יתר על המידה"
כשאני ניגשת כעת לכתוב על הספר, ולהעביר לכם קמצוץ מספר מופת זה, אינני יודעת במה להתחיל? במה להעמיק? האם לתת משקל יותר ליצירתו הספרותית האלמותית, או לתאר יותר את דמותו המיוחדת, או חייו מלאי התהפוכות ? אכן קצרה היריעה, והרי זו ביוגרפיה שנכתבה בידי ביוגרף גאון, והיא כוללת עולם ומלואו. טולסטוי עבר מהפכים תודעתיים, משפחתיים וחברתיים, ממצב של אהבה גדולה לאשתו סוניה, הוא מגיע בסופו של דבר להחלטה הבלתי נמנעת לברוח ממנה באישון לילה, בריחה, שבה הוא מוצא את מותו בתחנת רכבת אי שם, כשהוא בן שמונים ושתיים.
טולסטוי הוא דמות מיוחדת, הומניסט ופורץ דרך במובנים רבים. הוא אדם רווי יצרים, חי במאבקים פנימיים . טרויה אינו עושה לו הנחות. הוא צועד עמו בכל דרך החתחתים שלו ,ומציג את גיבורו כפי שהיה.
טולסטוי דיבר על פציפיזם, אי אלימות ואי התנגדות. בשל התנגדותו לאופן המשטר של הצאר, הפך למעשה לאנרכיסט. הוא הרגיש מאד מבודד באמונות שלו, אם כי היה לו קהל מאמינים. מדי פעם הגיע לדיכאונות כל כך עמוקים שהביאו אותו עד סף התאבדות. קשה לתאר את כל מהלך חייו הסוערים, יחסיו עם ילדיו , עם אשתו,השינויים בדעותיו ואמונותיו, וכמובן ,בהיותו סופר דגול, תאור יצירותיו הספרותיות, שלא נס ליחן עד ימינו. הדברים רבים,רחבים ועמוקים. יש בו מין רומנטיקה בחזרה אל הטבע "התמזגותו עם הטבע הייתה כה סוחפת והוא היה מגיע לאקסטאזה בהימצאותו בה"
הוא מרבה ,לפחות בשלב מתקדם בחייו ,להטיף לצדק , לשוויון חברתי, נלחם באומץ מול הכנסייה. הוא מתפרסם בעולם, והיה מכותב עם חלק גדול מסופרי זמנו. אנו מתוודעים ביצירה זו אל אנשים דגולים נוספים, כמו צ'כוב, טורגנייב, דיומא, אמיל זולה, דוסטויבסקי, גוגול גורקי,ואף נמצא בקשר עם גנדי , שבשלב זה הוא עדיין עורך
דין בדרום אפריקה, הוא השפיע על יצירותיהם של עמיתיו ואף הושפע מהם.
כמעט בלתי אפשרי לתמצת חים כל כך סוערים. אנרי טרויה מנסה לתאר את חייו של טולסטוי, כפי שהיו, ללא כחל וסרק.
טולסטוי פונה אל העם. הוא המורם מעם, שבא,ממעמד האצולה הרוסית, בעל זכויות יתר, רוצה להבין כיצד מתמודדים בני העם הפשוט עם המחסור, רעב, יחס גס, מחלות, סבל ומוות?
אשתו , שהייתה מעורבת בכל מובן ביצירותיו ובחייו, מיטיבה לתאר את הגבר שאהבה, אך סבלה ממנו רבות. היא רואה בגבר , שהיה אהבת חייה עשרה גברים, כולם אויבים זה לזה "האציל העומד בקנאות על זכויות היתר שלו, וידידם של בני דלת העם, העוטה מלבושי מוז'יק ,הסלאבופיל הנלהב, והפציפיסט חסיד המערב, המוקיע בשער את הרכוש הפרטי, ובעל האחוזה המרחיב את נחלתו. הצייד והמגן על בעלי החיים, הזללן והצמחוני, הנוצרי האורתודוקסי לפי דרך האיכרים, והמקעקע את אושיות הכנסייה. האמן והמבקר הבז לאמנות, הגבר החושני והסגפן...."עמ'426
היא תוהה כיצד יכלה להיהפך למעין שבשבת הנעה לכאן ולכאן בכיוון מחשבתו המשתנה תדיר של בעלה, גם אם היא יודעת, שכל חייו הם חיפוש תמידי אחר האמת.
איך היא יכולה לקבל את יחסו לאמנות, כשהוא כותב "שעיקר תפקידו של האמן לשעשע את העמלים, העייפים מיום עבודה קשה" מעניינים המעברים בין החיים באחוזתו הכפרית לבין החיים בעיר הגדולה במוסקבה. ועוד לא הזכרתי את ספריו, שחלק מהם קראתי בשקיקה, כמו רבים וטובים.
אתייחס רק לשתי היצירות "מלחמה ושלום" ואנה קרנינה", שהפכו לנכסי צאן ברזל בספרות העולמית.
ראוי לציין שחוויות , מראות , תמונות, מצבים, רגשות מחייו האמיתיים באים לידי ביטוי בספריו. ולעיתים אחת הדמויות הוא טולסטוי עצמו.
" במלחמה ושלום, הנושא המרכזי הוא התנגשות היסטורית בין עמים. באנה קרנינה, מצר טולסטוי את שדה ראייתו- הוא ממקד את עניינו בכמה דמויות בלבד וחודר לחדרי לבן החשוכים ביותר........כשם שתוצאותיו של עימות צבאי אינן תלויות בחכמי האסטרטגיה, כן גם גורלו של אדם אינו נחרץ מרצונו. מעשיהם של אנשים נגזרים מהנסיבות, מהסביבה, שבה הם חיים, מחוג ידידיהם הקרובים, מאלף ואחת גורמים מקריים, שאינם ניתנים להערכה מראש ומכונים בשם גזרת הגורל..... הגורל השולט באנה קרנינה אינו אל המלחמה כבמלחמה ושלום, אלא האל המתנשף של תשוקת האהבה...."עמ'349
הסתירות בחייו גורמים לו לברוח, בריחה שהחישה את קיצו. צחוק הגורל, או אולי זו דרכה של ההיסטוריה שבמרוצתה היא מתעלמת מהוגי הדעות, מאנשי האמת, מאנשי הרוח, ומשאירה אותם מובסים בשולי הדרכים.
ב-1914 כאשר טולסטוי כבר איננו בין החיים, גז חלומו הפצפיסטי, ואחר כך ב-1917פורצת המהפכה, אירועים שמטביעים את רוסיה(וכן את אירופה) בנהרות דם ובאלימות.
לסיכום, הספר ראוי להתבוננות רבה, הוא נקרא לאט, כי גם האירועים המסעירים וגם התובנות המסעירים לא פחות , דורשים את תשומת לבך.
זהו ספר רחב יריעה, שלא נס ליחו בצוק העיתים ,שעבר עולמנו במאת השנים האחרונות.
ממליצה בכל לב לקרוא ספר זה, גם בהיותו יצירת מופת סיפרותית, וגם כמעורר מחשבות רבות על עולמנו ועל חיינו.
תודה, רבקה.
|
|
איגרת מידע נוריתה
קבלו את החדשות האחרונות מהאתר!
|