יצריות מינית והתנהגות מינית והשפעתה על אישיות הילד
הסופר המוכשר פליקס סלטן שכתב בשנת 1923 את 'במבי'(גירסה מצוירת הופקה באולפני וולט דיסני), כתב בשנת 1906 בווינה את הרומן הארוטי: 'ג'וזפין מונצאנבאכר', שתורגם על ידי שלמה ברטוב.
הספר מתאר בגוף ראשון את תהליך הפיכתה של ילדה-נערה צעירה ליצאנית שמכריזה בסיום הספר:
'אף שאינני אישה מוסרית, לדעת רבים, הרי אני אישה בעלת מוסר, יותר מכל גבר'.
הספר כתוב בכישרון ובצורה מרתקת, והמחבר מתאר בצורה ברורה ובדרך חיובית את נושא המיניות והעשייה המינית הנורמטיבית המענגת, וזהו מסר חשוב לבוגרים ולמבוגרים, ובעיקר לאלו המתקשים ליהנות בעשייה המינית, אך בזה מסתיים חלקו החיובי של הספר.
במיניות בריאה חשוב מאוד להעביר מסרים על מה מותר וגם על מה אסור, אך חשוב שמה שאסור יוצג באופן שלילי כולל הצבת גבולות כדי למנוע את מה שחוותה גיבורת הספר.
המחבר מציג בספר תמונה מעוותת-חולנית ופסולה במה שקשור לנושאים הבאים :
א. העשייה המינית התחילה בגיל צעיר מדי(גיל 7) אצל גיבורת הסיפור וחבריה, והם
לא בשלים לעשייה המינית לא בהתפתחות הגופנית וגם לא מבחינה רגשית.
ב. העשייה המינית בספר נועדה לסיפוק היצר הגופני, ללא קשר המבוסס על רגש של אהבה.
ג. גילוי העריות בין אח-אחות, ילדים-הורים מוצג כחוויה מענגת אך מנוגדת לחוק.
ד. העשייה המינית היא אובססיבית, וגברים ונשים מקיימים מגע מיני בכל מקום ולאחר
מפגש אקראי-מזדמן, וגם אורגיות מיניות מוצגות כנוהג מהנה וחיובי.
ה. האב המובטל והשיכור קיבל הסבר המצדיק את הפיכתו לסרסור של בתו, כדי שזו תסייע
בפרנסת המשפחה כזונה, והבת משתפת פעולה בשמחה ונהנית מעבודתה ומהכסף.
ו. רק בסוף הספר מופיע הסבר לקשר בין החיבור הגופני בין גבר ואישה להיריון ולהולדת
תינוקות, גורם שלא הוזכר כגורם שיש להיזהר מפניו לאורך כל הספר (עמוד 272).
הסביבה המעוותת שבה התפתחה גיבורת הסיפור, הפך אותה בהמשך ליצאנית וינאית, שמכרה את נשמתה לסרסור ואת גופה ללקוחות תמורת כסף, ואביה השיכור שפוטר מעבודתו ואשתו נפטרה, הופך להיות הסרסור שלה... (עמוד 227).
זיגמונד פרויד היה כנראה מתמוגג מנחת מהחלק החיובי בספר הזה, שאולי אפילו נכתב בהשראת התיאוריות הפסיכולוגיות שלו, ולכן החלטתי לבחון את הספר במקביל לרעיונות המהפכניים שהביע פרויד למורת רוחם של בני תקופתו השמרניים ובעיקר אנשי הכנסייה.
פרויד תיאר את ה'איד' כאותו חלק הלא-מודע באישיות האחראי על יצרים ודחפים החותרים לסיפוק מיידי, וללא התחשבות במה שמציאותי או מוסרי.
פרויד דיבר בין היתר על השלב הפאלי: (גיל שלוש עד שש), גיל שבו אזור הסיפוק העיקרי הוא איבר המין. גירוי איברי המין - אוננות, גורם לילד הנאה מרובה.
פרויד היה הראשון שתיאר את המושג 'אובססיה' בהקשר למגוון נושאים, כאשר גיבורת הסיפור, פאפי(ג'וזפין) סובלת מאובססיה למיניות, וחשה תשוקה אינסופית להגיע לריגוש מיני, וזאת בגיל צעיר מאוד על רקע חיים בבית של מעמד העניים, כאשר ההורים והילדים
ישנו ובילו בחדר שינה יחידי וללא פרטיות:
'מין נעשה לצורך יומי שלי, שלא לומר שהשתוקקתי לו ממש בכל שעה ורגע'(עמוד 91).
פרויד ראה במיניות מרכיב חשוב ומשמעותי בחייו של האדם, אך הדגיש שיש לצקת לחיים גם תוכן רוחני המעשיר את הנפש.
פאפי מעידה על עצמה, שאישה זקוקה לדברים נוספים כדי להיות שלמה ומאושרת בחייה:
'כאשר עושרי, בשנות העשרים המאוחרות לחיי, הפך אותי לאישה בת המעמד הבינוני, המין הפסיק להיות התענוג היחידי שלי. אז למדתי ליהנות מבגדים נאים, מחיי מותרות, ומהנאות תרבותיות כמו מוסיקה טובה, הצגות, ומעל לכל מקריאת ספרים'(עמוד 108).
פרויד דיבר על צורך מיני של שני המינים וטען שגם גבר וגם אישה זקוקים לסיפוק מיני כדי לא להגיע לתסביכים נפשיים, והוא תקף את היחס השלילי של הכנסייה למיניות.
הרעיון הזה מוצג בספר, כאשר פאפי מגיעה למסקנה שגם נשים זקוקות לעונג מיני לא פחות ואולי יותר מגברים: 'היה ברור לי מדבריה כי אישה זקוקה לדפיקות סדירות, כדי שתרגיש עצמה בטוב ובבריאות שלמה, ואין זה חטא לתת לגוף את שהוא זקוק לו'(עמוד 77).
פרויד בספרו 'פשר החלומות' מפרש את אחד מחלומותיו כניסיון להתגבר על הטאבו של גילוי עריות, ושאיפתו הכמוסה לשכב עם אמו.
פאפי בת ה- 7 מצטרפת אל אחיה ואל חבריה – אנה ופרדל, בגילוי נפלאות הגירוי המיני, ובמסגרת משחקי אמא ואבא, הילדים מגלים תשוקה מינית גדולה, ומבצעים פעילות מינית בדומה למבוגרים בקשרים מסוגים שונים: ילד-אישה מבוגרת, ילד-ילדה, אח-אחות ובת-אביה או בן-אמו(גילוי עריות).
רוברט סיפר שאת ניסיונו צבר כאשר הוא מקיים יחסי מין עם אמו החורגת, מאחר ואביו משותק ולא מסוגל לתפקד(עמוד 48).
הילדים בפעילותם משלבים ליטופים פעילות מינית נורמטיבית לסיפוק היצר:
'אני לקחתי את צינורו הקטן של אחי, פרנץ, ... כמה נרגשת ונרעשת הייתי אז, כשחשתי את צינורו הקטן מזדקף ומתקשה בין אצבעותי. בעוד אני מלטפת וממוללת את צינורו, ליטף פרנץ את ערוותי... נשכבתי על הרצפה וכיוונתי את הצינור הקטן של פרנץ בין רגלי, כדי שיתחכך בדיוק מול החור שלי. רציתי להרגיש אותו שם'(עמוד 28).
פרויד תיאר את 'הסופר אגו' כאותו חלק לא-מודע באישיות המייצג את הערכים המוסריים של החברה(איסורי הדתות), ומדכא את ה'איד'.
לורנץ, האח הגדול בסיפור, מגלה את משחקיהם ומטיף בכעס לאחיו הקטנים ולחבריהם:
'אתם יודעים כמובן, כי זיון הוא חטא שאין עליו כפרה?' (עמוד 32).
פרויד, בניגוד לנורמות המוסר של הכנסייה, סבר שהמיניות היצרית היא טבעית, קיימת אצל בנים וגם אצל בנות, וכתב גם את תיאוריית שתי האורגזמות הנשיות: קליטוראלית ווגינלית,
כאשר אצל ילדות האיזור הארוגני העיקרי הוא הקלטוריס(הדגדגן).
החלום של פאפי הקטנה הוא להפוך לנערה בוגרת כמו מיזי(נערה מתבגרת עם ציצים ושיער ערווה), וליהנות עוד ועוד כמוה:
'לתדהמתי, נוכחתי כי מיזי, אחרי שש דפיקות בזו אחר זו, לא התעייפה כלל. כמה רציתי להיות ברגע זה נערה מבוגרת...'(עמוד 37).
פרויד חולל מהפיכה כאשר הכריז כי הדחף המיני, הליבידו, משפיע על מרבית ההתנהגות האנושית ומגיל צעיר.
המשחק המיני הפך להתמכרות אצל חבורת הילדים המתוארת, גם כאשר המגע לווה בכאב אצל הילדות הקטנות והלא מפותחות מינית עדיין.
פרויד דיבר על השלב ה'אוראלי' כשלב מוקדם מאוד בהתפתחותו של התינוק-הילד,
וחבורת הילדים בסיפור מגלה את המין האוראלי: 'והיא החלה למצוץ את הזין הקופצני שבתוך פיה, בהנאה מרובה, כאילו היתה זו סוכריה על מקל'(עמוד 42).
פרויד דיבר על השלב ה'אנאלי' כשלב מוקדם בהתפתחותו של התינוק-הילד,
וחבורת הילדים בסיפור מגלה את המין האנאלי, שמביא להם הנאה וסיפוק(לא לכולם!).
פרויד התנגד נחרצות לאיום 'סירוס' הילדים, כאשר הורים מנעו מילדיהם אוננות והטיפו נגד מיניות('סקס זה דבר מלוכלך'), והוא טען שהתנהגות כזו גורמת לנזק נפשי ארוך טווח לאישיות הילד, שהופך לבוגר פגוע.
רוברט הבוגר שבחבורה, הסביר לקטנים את משמעות ואת תחושת השיא בעשייה המינית,"לגמור", מבלי שיסביר את התפקיד הביולוגי של 'הנוזל הדביק והחם שיצא מתוך הזרג'(עמוד 42), ובמסגרת החינוך המיני, הקטנים גם זוכים לשיעור מעשי באוננות –
'לעשות ביד', והם נהנים מאוד מהעשייה הזו לעצמם ולאחרים.
פרויד הודה לאחר שלושים שנות עבודה עם נשים, שהוא לא יודע מה רוצה האישה,
ואילו בסיפור פליקס מגדיר היטב את רצונותיה של האישה, כאשר הילדות והנשים מבקשות ליהנות מהעינוג המיני וכמה שיותר.
פאפי מתארת את ההנאה הרבה שהסבו להם משחקי המין:
'כולנו היינו נרגשים ומלאי תשוקה', ועל מיזי נאמר: 'שהתנהגה כאילו אחז בה דיבוק'
(עמוד 46).
רוברט המנוסה לימד את הקטנים גם תנוחות שונות כאשר הגבר יכול לשכב
על האישה, אך גם המצב ההפוך מענג לא פחות כאשר האישה שוכבת על הגבר, והוא סיפר גם על החדרה שהוא עושה לאמו החורגת מאחור(עמוד 50).
לאחר הפרקים על החינוך המיני המתוארים בצורה מאוד חיובית ומענגת, ובשיתופיות מלאה בין הבנים והבנות במשחקים שלהם(בגיל מוקדם מדי!) , פאפי ואחיה פרנץ נחשפים גם לפעילות המינית של הוריהם בלילה(לא ממש ישנו כפי שההורים סברו...), ולאחר שההורים נרדמו, האח והאחות התענגו ביחד בעשייה המינית(עמוד 53).
בהמשך, הסיפור גולש אל מעבר לחינוך מיני, כאשר פאפי המיוחמת מקיימת קשר מיני בליטופים בלבד עם גבר מבוגר(מר ארקהרד), ושניהם שמרו על המעשה בסוד, והמשיכו לענג אחד את השני כאשר היו לבד בבית(עמוד 56), ואת החוויה הזו היא מסכמת במשפט:
'התחלתי להבין מה משמעות גבר אמיתי לאישה מיוחמת!'(עמוד 57).
בהמשך פאפי מגלה את תופעת המציצנות, כאשר היא מתענגת מהצצה למעשיהם של גברים ונשים, לא בהכרח נשואים זה לזה, וקיבלה הכשרה גם מהמבוגרים כאשר היא מצטרפת אליהם(עמוד 75), ובין היתר למדה שישנם גברים שלא מצליחים לספק את נשותיהם, ומחפשים עינוגים עם נשים אחרות.
פרויד זנח את דתו(היהדות), ופסל את הדרך שבה הדתות התייחסו אל נושא המיניות, מה שהיווה בסיס לנורמות שמרניות של החברה, ואיומים קשים של הכנסייה על חטאי ניאוף וגילוי עריות.
פאפי וחברותיה מגיעות לוידוי על מעשיהן אצל הכומר – האב מאייר(עמוד 155), כאשר הכומר 'מטהר' את הבנות מחטאיהן על ידי קיום יחסי מין איתן, והוא נעצר ונכלא על ידי המשטרה כאשר הורי הבנות מגלים את מה שמתרחש בחדרו של הכומר המוגדר על ידי החוקרים: 'כומר מושחת ושטוף זימה'(עמוד 192) עם הבטחה על שמירת סודיות.
כומר חדש היה זהיר יותר מקודמו:'הסתפק בליקוק ערוות לצורך הענקת מחילה'(עמוד 207).
בעקבות מעצר הכומר, אביה של פאפי מבין לראשונה את מעשי בתו(האם כבר נפטרה), ומכנה את הבת: 'מופקרת חסרת בושה', אבל מחליט שמעתה ואילך היא תישן בלילה במיטתו, ובהמשך הם שניהם מקיימים יחסים מיניים ומעניקים בהנאה תענוגות זה לזו, אבל בעקבות גילויים נוספים של האב, לראשונה בחייה פאפי זוכה למגע מיני אלים ולכינוי 'זונה' מפי אביה מולידה, וההמשך היה אורגיות מיניות בהשתתפות האב...(עמוד 221).
בתהליך הזה ג'וזפין(פאפי) הפכה בגיל צעיר מאוד ל'חור להשכיר', כאשר אביה המובטל הוא הסרסור הנהנה מחלק מכספה, וממשיך גם ליהנות מגופה כשהוא שיכור.
כזונה היא פוגשת סוטים למיניהם, שבין היתר מעדיפים מין אלים(סאדו) המלווה בהלקאה כדי להגיע לפורקן מיני (עמוד 244), וגם מתפתה לשמש דוגמנית לצילומים פורנוגרפיים(עמוד 254), ובהמשך היא הגיעה לדרגת זונה בעלת מעמד.
גיבורת הסיפור מגיעה למודעות בסיום הסיפור, על העוול שאביה עשה לה, כשהיא אומרת:
'עצוב לי שאינני יכולה לזכור את אבי באותה הערכה והערצה שילדים חשים אל הוריהם בדרך כלל, אבל אני מרחמת עליו בליבי'(עמוד 282).
את ניסיונה המקצועי היא מסכמת: 'אני שכבתי עם לפחות שלושה גברים שונים בכל יום, הכפילו זאת ב- 365, ומדובר ב- 1095 גברים בשנה, המצטברים ל- 32,850 גברים
ב- 30 שנה'(עמוד 283).
אני ממליץ לקרוא את הספר העוצמתי הזה, שיש בו חינוך מיני שלא ניתן בשום בית ספר,
ויש בו גם מסר חד משמעי בהקשר לגיל הראוי ולמה אסור לעשות בעינוג המיני, כדי לא להידרדר לאן שג'וזפין הגיעה בחייה.