|
|
|
נערה עם קעקוע דרקון |
|
|
|
מס' גולשים שצפו בספר: 4331 |
|
|
נערה עם קעקוע דרקון" שראה אור באירופה גם בשם "גברים ששונאים נשים", הוא החלק הראשון של טרילוגיית המתח המדוברת ביותר בשנים האחרונות, שזוכה להצלחה עולמית מסחררת.
נערה עם קעקוע דרקון" היא תעלומת חדר נעול המשתרעת על פני אי שלם וחצי מאה. העלילה מתחילה בנקודת שפל בחייו המקצועיים של מיכאל בלומקוויסט, הבעלים והמו"ל של כתב העת הכלכלי "מילניום", כתב עת ששם לו למטרה להילחם בשחיתות ובגזענות.
בלומקוויסט שהורשע בהוצאת לשון הרע נגד איש עסקים מצליח ורב השפעה בשם הנס-אריק ונרסטרום, ועוד בטרם הפנים את מצבו החדש, מקבל פנייה מהנריק ונגר, תעשיין שוודי קשיש ובעל עוצמה, בבקשה לחבר ביוגרפיה משפחתית שתהווה אמתלה לחקור את נסיבות היעלמותה של קרובת משפחתו, נערה בת 16, מהאי הפרטי של המשפחה לפני כארבעים שנה.
ונגר משוכנע שהנערה נרצחה על ידי אחד מבני המשפחה הענפה והמסואבת שלו. כל החקירות שערכו המשטרה וונגר עצמו הגיעו למבוי סתום. התעשיין מסרב לתת לפרשה לגווע, ובערוב ימיו מנסה לגייס את מיכאל לפתרון התעלומה. התעשיין מבטיח למיכאל שאם יתמסר למשימה, הוא יעניק לו בסוף השנה ריאיון לעיתון 'מילניום' ובו ימסור פרטים מפלילים על ונרסטרום.
הבחירה של ונגר במיכאל לפתרון התעלומה אינה מקרית. היא נעשתה בעקבות תחקיר מקיף שוונגר הזמין ממשרד חקירות. את התחקיר ביצעה ליסבת סלאנדר, האקרית צעירה ומבריקה, מורכבת ומוזרה הנראית על גבול האנורקסיה. לסלאנדר עבר פסיכיאטרי, היא נתונה לפיקוח אפוטרופוס, ומצטיירת כטרף קל לכל חורשי רעתה.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
נערה עם קעקוע דרקון - סטיג לרסון
|
|
מס' גולשים שצפו בספר היום: 1 |
תאריך הכנסה לאתר 06/11/2018
זהו ספר ראשון בטרילוגיה. כבר בפתיח של הספר נכתב כי הסופר היה עיתונאי ועורך ותיק אשר התמחה בחשיפת פעילות ניאונאצית ופשיסטית בשבדיה והוא נפטר מיד אחרי סיום כתיבתו של הספר השלישי. אפילו פתיח דרמטי זה לא מכין את הקורא למה שצפוי לבוא.
נערה עם קעקוע דרקון מספר את סיפורה של ליזבת סלנג'ר, אישה... המשך הביקורת
זהו ספר ראשון בטרילוגיה. כבר בפתיח של הספר נכתב כי הסופר היה עיתונאי ועורך ותיק אשר התמחה בחשיפת פעילות ניאונאצית ופשיסטית בשבדיה והוא נפטר מיד אחרי סיום כתיבתו של הספר השלישי. אפילו פתיח דרמטי זה לא מכין את הקורא למה שצפוי לבוא.
נערה עם קעקוע דרקון מספר את סיפורה של ליזבת סלנג'ר, אישה צעירה ותימהונית, אשר לא מצליחה להשתלב בחברה, ומעט מאד אנשים נמצאים בחייה ומקבלים אותה כמו שהיא. אחד האנשים האלה הוא המנהל שלה, אשר מגלה בה אינטליגנציה וגאונות בלתי רגילים וממנה אותה לחוקרת מספר אחת בחברת האבטחה הפרטית שלו. האדם השני שנכנס לסלנג'ר עמוק ללב הוא עיתונאי ועורך בעיתון פיננסי, אשר נמצא בשפל בקריירה שלו אחרי שהורשע בהוצאת דיבה היות ולא מסוגל היה להעמיד ראיות שיתמכו בכתבה שפרסם. העיתונאי יוצא לשנת שבתון ומוצא את עצמו במרכז חקירת רצח שלשם פיענוחה הוא מגייס את סלנג'ר.
כבר מתחילת הספר ברור לקורא כי מדובר במותחן מסוג חדש. הספר מציג דמויות, מרכזיות ומשניות כאחד, אשר לא מתאימות לשום סטנדרט או שבלונה מקובלת. הדמויות מורכבות. הן לא טובות ולא רעות באופן חד משמעי, אלא מייצגות את המורכבות של החיים. הן עוברות תהליכים אנושיים הבאים לידי ביטוי באירועי אלימות ושנאה מזעזעים ומזוויעים שהסופר לא עצר את עצמו בתיאוריהם.
התעלומה שמעסיקה את גיבורי הספר אינה שגרתית, ועל אף שקורא הבקיא בז'אנר ספרי מתח יכול לנחש כבר בהתחלה מה יהיה פתרונה, זה כלל אינו חשוב כי הדבר המעניין ביותר הוא התהליך שעוברים הגיבורים בדרכם לגילויה, הסודות שנחשפים בדרך והכי חשוב, המניע למעשה.
לסיכום, הספר מבריק. לא מומלץ לבעלי לב חלש.
תאריך הכנסה לאתר 27/06/2018
מיכאל בלומקוויסט הוא עיתונאי, שהורשע בהוצאת דיבה בגין כתבה על תעשיין שוודי,מקבל הצעת עבודה מתעשיין אחר, הנריק ונגר, לברר מה עלה בגורלה של אחייניתו שנעלמה כ-37 שנה קודם לכן, והוא מאמין שנרצחה על ידי אחד מבני המשפחה. בנוסף לתשלום שכר מבטיח התעשיין לספק לו מידע שיאפשר לו להוכיח את צדקתו... המשך הביקורת
מיכאל בלומקוויסט הוא עיתונאי, שהורשע בהוצאת דיבה בגין כתבה על תעשיין שוודי,מקבל הצעת עבודה מתעשיין אחר, הנריק ונגר, לברר מה עלה בגורלה של אחייניתו שנעלמה כ-37 שנה קודם לכן, והוא מאמין שנרצחה על ידי אחד מבני המשפחה. בנוסף לתשלום שכר מבטיח התעשיין לספק לו מידע שיאפשר לו להוכיח את צדקתו בנוגע לתעשיין המושחת.
מיכאל מקבל מהנריק אוסף גדול של מסמכים ומתחיל לחקור, עד שהוא מצליח, בניגוד לסברתו, לגלות עובדות חדשות שיובילו אותו לפתרון התעלומה. בשלב זה הוא מצרף לחקירה את ליסבת סלאנדר, האקרית צעירה שערכה עבור ונגר תחקיר אודותיו בעת שנבדקה אפשרות העסקתו.
הספר הפך לרב מכר ולא בכדי. כתוב היטב, העלילה מתקדמת בקצב 'נכון'. זה לא ספר מתח שבו יושבים על קצה הכסא ללא נשימה. זה ספר ששואב אותך לתוך העולם שלו. הספר יורד לפרטים ברמה של כוסות הקפה שמיכאל שותה, שמות של דמויות משנה שחולפות על פני הספר ולא ישובו, עיצוב הדירות או מה בדיוק נמצא בכריכים שמישהו אוכל, ולמרות ריבוי הפרטים אין תחושה של גודש, או של טרחנות. להפך, הפרטים מסופקים בדיוק במידה הנכונה כדי לבנות תמונה מהימנה, מורכבת ורבת רבדים של מציאות, ועל כן הקורא נשאב לעלילה. הדמויות הראשיות מקבלות איפיון, עומק, וזהות מובחנת. הסופר שולט היטב בתחומים רבים העולים בספר- עיתונאות, כלכלה, מסחר, חקירה משטרתית, מחשבים, תנועות ניאו נאציות. וכמובן, התחום הקשור בנושא החקירה, שלגביו אציין רק שמדובר בנושא קשה ולא פשוט. דרך הקריאה אפשר ללמוד הרבה דברים על איך מתנהלים החיים בשוודיה הקרירה, מדינת רווחה נינוחה שיצרה את איקיאה, אבל גם את להקות ה- Swedish Death Metal.
תאריך הכנסה לאתר 10/05/2016
כל שם של ספר שמתחיל ב"נערה" מלמד מיד כי משווקיו חולמים על הסרט שיכתב על פיו. זה ברור, לא צריך להיות גאון גדול כדי להבין ששמותיהם של שלושת ספרי מילניום היו נבואה שהגשימה את עצמה.
כשאני נסחפת בתוך נהר שוצף של התפעלות קולקטיבית מיצירה אומנותית כלשהי(לא חשוב אם זה ספר או סרט או מחזה), אני... המשך הביקורת
כל שם של ספר שמתחיל ב"נערה" מלמד מיד כי משווקיו חולמים על הסרט שיכתב על פיו. זה ברור, לא צריך להיות גאון גדול כדי להבין ששמותיהם של שלושת ספרי מילניום היו נבואה שהגשימה את עצמה.
כשאני נסחפת בתוך נהר שוצף של התפעלות קולקטיבית מיצירה אומנותית כלשהי(לא חשוב אם זה ספר או סרט או מחזה), אני משתדלת לעצור לרגע כדי לבדוק מה זה אומר עלי.
ואז, שנייה לפני שאני מצטטת את כל המתלהבים, אני בוחנת את היצירה היטב ושוקלת אם ללקות בתסמונת העדר או בתסמונת המורד.
לפעמים אני מצטרפת אל העדר וגועה כמו כולם: הטרילוגיה מהממת, מרתקת, שובת לב, מיוחדת, הנערה מעוררת רחמים, אהבה, שברון לב, בחיים לא קראתי ספר כזה, יצירה יוצאת דופן, סטיג לארסון הוא מהמםםםםםםםםםםם, סטיג השולטטטטטטטטטטט וכו' וכו' וכו'.
ולפעמים אני מחזיקה בכוח באיזה ענף של שיח כדי שהזרם לא יסחוף אותי וגועה: ספר משעמם, צפוי, יבשושי (כמו איקאה לפני שהציפו אותה במים וקצף...) ארכני, מיותר, שני הספרים האחרונים גרועים ממש, סטיג לרסון שובר את שינינו עם שמות שאי אפשר לשאת, אין בספר טיפת חוש הומור וכו' וכו'.
מה גורם לי ללקות בתסמונת העדר או לחילופין בתסמונת המורד? אפילו אני לא יודעת. בדרך כלל אני משתדלת להשאר נאמנה לדעותי (חשבתם עד כמה זה מסוכן לשנוא את ליסבת סלאנדר בשנה האחרונה? תראו מה קרה לשני השונאים הגדולים שלה...) בקיצור, הפעם באמת זאת לא תסמונת המורד שהביאה אותי להביע את דעתי האמיצה כי הספר הוא יצירה בינונית, יבשושית, משעממת למדי וארכנית, אלא דעתי האמיתית.
בימי חיי קראתי אלפי ספרי מתח. רבים רבים מהם מכניסים את נערה בכיס הקטן שלהם (באופן מטאפורי בלבד, כי אף ספר נורמלי לא יכול להכניס 600 עמודים לכיס הקטן שלו).
תאריך הכנסה לאתר 21/03/2013
'לכתוב כמו שצריך'
המרחק הנכון של הקעקוע
בין בתיה גור ל סטיג לרסון
ישבתי מצומררת, מביטה באדונית היפה הזו, שבן-זוגה מספר אודות החיוניות שוקקת הרגע שלה, ושוב התעורר לו רב-פקד אוחיון, כאילו לא... המשך הביקורת
'לכתוב כמו שצריך'
המרחק הנכון של הקעקוע
בין בתיה גור ל סטיג לרסון
ישבתי מצומררת, מביטה באדונית היפה הזו, שבן-זוגה מספר אודות החיוניות שוקקת הרגע שלה, ושוב התעורר לו רב-פקד אוחיון, כאילו לא נפרדתי ממנו, כאילו לא ניסיתי להיפרד.
סרטה של לנה צ'פלין על ועם בתיה גור אינו מותיר לסָפֵק האיכות לקונן, על אף אהבתם הרבה של מבקרי הספרות להניד ראש כמצוות אנשים מלומדה, בתיה גור ידעה לקחת את הז'אנר הבלשי להניח אותו ולתת בו את נגיעת הסגולה לספרות משובחת. נהדרה.
"אמרתי לעצמי שאכתוב בלש. בלש זה פחות ספרות. זה לא כמו רומן, נניח."
אכן, נטיית היחסנים המעקממת את ז'אנר ספרי המתח-הבלשי וכמעט ומוציאה אותו אל מחוץ למרחב הספרות הטובה, ידועה ומוכרת.
הצניעות של הסופרת המרשימה הזו ראוייה להיות אות וסימן לכל המתהדרין, ולוואי והייתי יכולה לכתוב כאן מסה אודותיה של צניעות הכתיבה; והלא בתיה גור פרצה לתוך מעוז הפרוזה הישראלית מתוך אותה תמימות עליה סיפר אישה, אריאל הירשפלד. "אנה קארנינה," כך אמר, "לו הייתי צריך לבחור דמות ספרותית שהיא דומה לה."
ספריה של בתיה גור שהעניקו לדמותו של מיכאל אוחיון את היכולת להתהלך עם הקורא כבתוך ביתו, מעידים רק על דבר אחד,
החשוב מכל -
בתיה גור ידעה לכתוב כמו שצריך.
כשהיא יושבת בסטודיו ומתארת את העברית השטוחה, נטולת הריבוד של ימינו, לא ניתן שלא להדהד את הליכת השבי אחר הפואטיקה של ספריה.
חייכתי. בתיה גור מספרת כי קווי המיתאר של הספרות הבלשית מחייבים, שומרים על עלילה, מגנים עליה מפני פחד גדול - אימת הכאוס. והיא, כלל לא הבינה עד כמה ייצבה בתוך אותה מסגרת קפדנית, כתיבה פורצת גבולות. כן, בוודאי, ספריה של בתיה גור נגדרים לתוך הז'אנר הבלשי, אלא שהסיפוריות הנכונה, המדוייקת לוקחים את ספריה מאותו הינד ראש מפקפק לקידמת הפרוזה האיכותית.
"הרומנטיקנים הכי גדולים הם כותבי הספרות הבלשית," אומרת בתיה גור וטוענת - מרבית הסופרים של הז'אנר הן סופרות. המראיינת מנסה להתווכח ובתיה גור חותמת את הדיון הקצרצר : "לא כדאי לך להתווכח איתי, יש לי תואר דוקטור בנושא. מרבית הכותבים הבלשיים הם נשים." שפתיה מציירות בת שחוק עדינה. רכה.
ואני, אינני מתווכחת עם בתיה גור.
לאחרונה שטף את ארצינו סטיג לרסון עם הטרילוגיה 'מיליניום' שרק שניים מספריה תורגמו ויצאו לאור בעברית עד כה, הנערה עם קעקוע דרקוןו- 'הנערה ששיחקה באש'.
הקו הראשון שחובר לי בין שני הענקים הללו, סטיג לרסון ו בתיה גור, היה הצניעות בקו החיים שנקטע.
סטיג לרסון שמר את כתב ידו עד שתהיה בידו הטרילוגיה כולה ולא אץ ופיזז לשלוח אותו להוצאות לאור וכך, בעצם, לא זכה לראות את ספריו ולהתענג על הצלחתו.
ועדיין, בדיוק כמו עם דמותו של מיכאל אוחיון, איני מצליחה להיפרד ממיכאל בלומקוויסט, שכן -
זו טיבה של ספרות אמת -
רקמת הבידיון נעטית על המציאות. הדמויות הופכות לחלק בלתי נפרד מהאנשים איתם אני משוחחת. אני מעשנת איתם את הסיגריה, שותה איתם את כוס הקפה ומקשיבה.
וזוכרת.
זוכרת את שמותיהם, כמו, אנה קארנינה.
אי אפשר שלא להשתאות מהתחקיר העצום שעשתה בתיה גור בספריה כולם, ונראה לי שהמתעלה מכולם הוא 'המרחק הנכון'. זו פעימת הלב הנעתקת בספריו של לרסון - התובנה אודות ההיקף, רוחב ומשרעת המחקר העיתונאי-סוציולוגי-פסיכולוגי, לקראת כתיבת -"רק ספר מתח." ועדיין שומרים שניהם על שיבוץ מדוייק שבין הפרוזאיות לסיפורת.
הושבתי לידי את שני הספרים.
'נערה עם קעקוע דרקון' ו-'המרחק הנכון' (אין מה לעשות, בעיניי, צריך אומץ לכתוב ספר בן חמש-מאות עמודים ויותר. והרבה יותר) וידעתי שאני מתבוננת ביצירות מופת, לא פחות אף לא בתנועה אחת. כן, הייתי מיד רוצה לסייג ולכתוב - "ביצירות מופת בספרות המתח", ולא.
מיכאל אוחיון כמו מיכאל בלומקוויסט מחברים באיטיות מידע שיוצף לתוך קוד די.אן.איי של היות האדם. באיזמל מנתחים דק וחד וללא אילחוש והרדמה, בוצעים בתיה גור ו סטיג לרסון את מסיכות הפנים, חותכים את הבגדים ומביטים בעירום גוף הסיפור, תרתי משמע. אלא שהם אינם נעצרים, העור נבקע וליבת הסליל שאמור לפצח את חידת מורכבות האדם מגלה את עצמה דם וגידים.
בתיה גור ו סטיג לרסון , בתוך בדידות הכתיבה, בוודאי נפערו אל מול האבסורד שמציב בפניהם הז'אנר - שכן אחד מתפקידיו של הבלש הוא לתת תשובות, ואפילו חד משמעיות, בעוד שכוליותה של הדרך אל התשובה מגדילה סימני שאלה, מתוכם השאלה האלמותית - לָמָה.
ואולי זהו הקו המפריד בין פרוזה פלאית לבין סיפורת טובה פחות. החקירה הפנימית לשאלה המעיקה, הטורדת, המכבידה והמשפיפה - לָמָה.
ואולי זו הסיבה בשלה אני מסרבת להפריד בין ספרות לבין חלקיה.
בתיה גור ו סטיג לרסון מעמתים את דמויות החוקר, שני מיכאל, עם הכיעור האנושי, עם אטימות הרוח ועורלת הלב, עם התיפלצתיות החבויה היטב, ושניהם עושים זאת מתוך התבונה - אינם מוותרים לשאט הנפש לדחות את הקורא, את הקורה. קולה של ההתרחשות מהדקת את הרוע אל מורכבות האדם, חסרת משוא פנים של נוחיות ההגדרות - חולה ובריא, שפוי ומטורף, ואפילו טוב ורע. ובד בבד, קיומו וישותו של טוב ורע מנכיחה את הסיפור בקריעה פנימית בלתי מרפה.
ההאלמות וההעלמות של פתרון זמין ושמיש מענה את שני המיכאל כך שהמרחק בין החקירה הבלשית לבין המתח מתקרב ומתרחק אבל תמיד נכון. תמיד.
אפשר לפרוש עוד ויותר את האיכות הבלתי פושרת של שני ענקי הספרים הללו, את הגונים הדקים בהם משרטטת יד האמן חיבורים של עלילה,
ואת הצינה המנשבת מיודעי הדבר הביקורתיים. איני שוכחת את דברי הביקורת הצוננין, בלשון המעטה, לה זכה הספר 'המרחק הנכון', כמו -"איך אפשר לכתוב ספר מתח בלשי בו הרצח מתרחש רק לאחר עשרות עמודים." (ובכן, אפשר, בדיוק כמו שאפשר לחקור רצח לאחר עשרות שנים,) וכעת מתעורר וויכוח אדירים בשבדיה, האם לרסון כתב או לא כתב את הטרילוגיה, כי "לא יכול להיות ש סטיג לרסון כתב כל כך טוב."
אך בסופו של ספר ניתן לדעת בבטחה דבר אחד:
לכתוב כמו שצריך, היא התעלותם של מעטים. אלה, המעטים, מעניקים לא למדפי הספרייה את ספריהם, אפילו לא לנצח את מילותיהם, אלא לתוך ממשותנו את השאלה, לָמָה, כדי שנוכל לשבת עם שני מיכאל, לעשן איתם סיגריה, לשתות איתם קפה ולהקשיב.
ולזכור.
כמו אנה קארנינה.
כמו שאי אפשר להיפרד
תאריך הכנסה לאתר 21/03/2013
בדיעבד, הספר הזה הוא כמו מפולת שלגים בהררי צפון אירופה. בהתחלה, הוא נורא חד גוני, משעמם אפילו. לא פעם ולא פעמיים אתה חושב לנטוש וללכת לעשות דברים מעניינים יותר. כי כמה כבר אפשר לבהות בשלג? ואז, לפתע, אתה מרגיש תזוזה קטנה מתחת לרגליים. אתה מתחיל לחשוד במשהו, אבל הכל נרגע ואתה... המשך הביקורת
בדיעבד, הספר הזה הוא כמו מפולת שלגים בהררי צפון אירופה. בהתחלה, הוא נורא חד גוני, משעמם אפילו. לא פעם ולא פעמיים אתה חושב לנטוש וללכת לעשות דברים מעניינים יותר. כי כמה כבר אפשר לבהות בשלג? ואז, לפתע, אתה מרגיש תזוזה קטנה מתחת לרגליים. אתה מתחיל לחשוד במשהו, אבל הכל נרגע ואתה חוזר להשתעמם. ואז, פתאום, ברור לך שמשהו קורה. השלג מתחת לרגליך מתחיל לנוע יותר ויותר מהר, לוכד אותך בתוכו. בשניות לפני שאתה מתחיל להחליק במורד הגבעה נחשפות בפניך הגוויות העתיקות שנקברו מתחת לשלג, ואתה מחליק עם השלג שהולך ותופס תאוצה, עד שאתה מוצא את עצמך בתחתית הגבעה, ושוב הכל לבן ומשעמם.
מאתיים העמודים הראשונים בספר הזה היו משעממים עד מאד. הסופר טווה עולם מאד מורכב, והוא חש צורך עז להעביר לך את כולו בשלמות למרות שזה פחות רלוונטי לחוט העלילה המרכזי. הבעיה היא שהדרך היחידה באמתחתו של סטיג לרסון, שלפרקים מרגיש כסופר בוסרי מאד, לעשות זאת, היא לספר לך על העולם המורכב שטווה, ולפרטי פרטים. מחציתו הראשונה של הספר מורכבת מסקירות ארכניות של כלכלת שבדיה, של תאגידים כאלה ואחרים, של היסטוריה משפחתית ואזורית. תחושת הבוסריות של לרסון בולטת במיוחד כאשר הוא, למשל, מציג בפני הקורא עץ משפחה של משפחתו העניפה של הנריק ונגר, איל ההון ששוכר את הגיבור לפענח את היעלמותה המסתורית של אחייניתו בשנות השישים. הטבלה תופסת שלושת רבעי עמוד והסופר מוסיף הערת שוליים "הדמויות המודגשות הן אלה שמיכאל חושד במעורבותן ברצח של הרייט". צר לי, אבל אני בטוח שהיו עוד דרכים להעביר את המידע הזה בלי להוציא את הקורא מחווית הקריאה. בפעמים אחרות, זה מרגיש כאילו הסופר משלב בספר פרסומות סמויות. כך למשל הוא מזכיר איזושהי תוכנת עיבוד תמלילים שהגיבור משתמש בה, והגיבור מסביר שמדובר בתוכנה חינמית, שהוכנה בידי צעירים מבריקים מסטוקהולם וזמינה באינטרנט, ואז מופיעים סוגריים ובהן כתובת של אתר האינטרנט בו התוכנה זמינה, בעולם האמיתי, שלא לדבר על העובדה שהאייפאד של אפל ושאר ציוד מיחשוב זוכים בספר למפרט טכני וקידום שלא היו מביישים את הקטלוג של החברות. נכון, זה מוסיף לריאליות של הספר, אבל זה עשוי באופן מאד בוטה ומנותק משאר חווית הקריאה.
הספר נפתח במשפטו של מיכאל בלומקויסט, עיתונאי חוקר בעיתון השבדי העצמאי "מילניום". הוא מורשע בהוצאת דיבה בעקבות כתבה, שהתבררה כקרית, שכתב על איל הון שבדי בשם ונרסטרום. זמן קצר לאחר הרשעתו, בעודו ממתין לשליחתו לכלא למספר חודשים, פונה אליו עורך דינו של הנריק ונגר, ראש תאגיד ונגר, ענק תעשיה שבדי ותיק. מיכאל מתלווה אליו לאי בו גרים בני משפחת ונגר המורחבת והנריק שוכר אותו, בסכום עתק, לחקור את היעלמותה, שהנריק חושב שנובעת מרצח, של אחייניתו המבריקה הריאט ונגר, באמצע שנות השישים. האי היה סגור ומסוגר באותו היום, והנריק חושד שאחד מבני המשפחה רצח את הריאט. הם בחרו בבלומקויסט דווקא לאחר שהזמינו תחקיר מקיף עליו ממידענית צעירה, מבריקה ואנטי-חברתית בשם ליסבת סלאנדר, הנערה עם קעקוע הדרקון, שגם גורלה שלה ישתלב בזה של מיכאל ומשפחת ונגר.
קיטונות של שבחים נשפכו על הספר הזה, ואילולא הם לא הייתי ממשיך לקרוא מעבר לחמישים העמודים המייגעים הראשונים. שום דבר שם לא מושך אותך להמשיך לקרוא. ספר על כלכלת שבדיה היה מספק יותר מידע וכנראה גם דמויות מרגשות יותר וכתיבה חיה יותר ממה שהיה שם. אפילו ליסבת סלאנדר, שנבנתה על מנת להיות מעניינת, טובעת בתוך בליל המילים ולא מורגשת כמעט. מצד שני, מזל שנשפכו קיטונות אלה, כי החל ממחציתו השניה, הספר תופס תאוצה והופך לספר מתח מצויין. אף שבסופו של דבר חשדותיי היו בכיוון הנכון, הרי שאתה לא באמת מגלה את האמת כולה עד הסוף. והסוף באמת מפתיע למדי. אתה מסיים את הספר וכל מאתיים העמודים הראשונים נשכחים ונסלחים, ולמען האמת מדובר בספר טוב למדי. לא הרגשתי שהוא פורץ דרך באופן מיוחד, אבל הוא בהחלט מהנה.
יחד עם זאת, אני מוכרח לציין שאף שכבר יש ברשותי את שני ספרי ההמשך, אני לא בטוח שאני רוצה לקרוא אותם. כלומר, אקרא, כי קניתי אותם, אבל הכוח שמניע את העלילה ב"נערה עם קעקוע דרקון" הוא חיצוני לדמויות, והוא המעניין. לא מאד מעניין אותי להמשיך ולקרוא על הדמויות, הן ממש לא העיקר כאן.
בכל מקרה, אם אתם רוצים לקרוא ספר שאוהבים לאהוב, שעושה הרבה רעש וצלצולים, אז "נערה עם קעקוע דרקון" הוא בהחלט בחירה טובה. אם לא, יכול להיות שעדיף לראות את הסרט, להנות מהמתח, ולחסוך את כמויות הידע על תאגידים דמיוניים בשבדיה שעכשיו מסתובב לי בין האוזניים. לסיום, ראוי לציין לטובה את ההוצאה המוקפדת והמשובחת - העטיפה עבה ונעימה למגע והדפים באיכות גבוהה.
תאריך הכנסה לאתר 21/03/2013
ספרי מתח לא מותחים אותי. לא נמשכת לז'אנר הזה. קונפליקטים חברתיים, אירועים היסטוריים, או תרבויות זרות עושים לי את זה. ואני, מה לעשות, קוראת כדי להנות, לא "כי צריך" ולא "כי מוכרח", אלא פשוט להנות. לכן ספר שלא מושך אותי, אני לא אקח, גם אם הוא ברשימות רבי המכר וכולם קוראים. את "נערה... המשך הביקורת
ספרי מתח לא מותחים אותי. לא נמשכת לז'אנר הזה. קונפליקטים חברתיים, אירועים היסטוריים, או תרבויות זרות עושים לי את זה. ואני, מה לעשות, קוראת כדי להנות, לא "כי צריך" ולא "כי מוכרח", אלא פשוט להנות. לכן ספר שלא מושך אותי, אני לא אקח, גם אם הוא ברשימות רבי המכר וכולם קוראים. את "נערה עם קעקוע של דרקון" לא אני בחרתי, חברה המליצה לי. חברה שאני אוהבת ומעריכה מאוד.
האמת שכמעט סגרתי אותו אחרי הפרק הראשון, אבל אז נזכרתי בפנים המאירות שחזרו ואמרו לי "אל תתייאשי אחרי הפרק הראשון, חכי עוד קצת". וחיכתי עוד קצת... ואז נסחפתי, צללתי, רותקתי לספר מתח מעולה, חכם, מעניין, שיש לו גם אמירה חברתית.
"נערה עם קעקוע דרקון", ספר ראשון בטרילוגיית המתח "מילניום", תורגם לעברית משבדית.
הסופר, סטיג לרסון, היה עורך של עיתון שוודי ומומחה לתנועות ימניות קיצוניות, אנטי-דמוקרטיות וניאו-נאציות, הוא נפטר לפני שהספר יצא לאור. הספר עוסק בנושאים הקרובים לעולמו ולעיסוקו של המחבר. אני הרגשתי את קצב החיים ואת הטמפרטורה בשוודיה, תוך כדי קריאה ויכולתי להשוואות את עולם התקשורת השוודי לתקשורת הישראלית.
מיכאל בלומקוויסט, עיתונאי ומו"ל של כתב העת הכלכלי, "מילניום", חרט על דגלו מלחמה נגד השחיתות. הוא מורשע בהוצאת דיבה, לאחר שלא הצליח להוכיח את טענותיו, כלפי איל הון מושחת ובית המשפט פוסק, שלושה חודשי מאסר בפועל.
אמינותו המקצועית נפגעת והוא מחליט למזער את הנזקים שיגרמו לעיתון ועוזב מרצונו את תפקידו. בנקודה הכי נמוכה בחייו, כאשר הוא נמצא בשפל חברתי,כלכלי ומקצועי טלפון מסתורי והצעת עבודה מוזרה מאייל הון אחר, מאפשרים לו לקחת פסק זמן, להתנתק מהלחץ הסביבתי לקראת חזרה מאוחרת יותר.
הוא מתבקש להתחקות אחר הריאט ונגר, נערה בת 16 שנעלמה לפני 37 שנים. הנערה בת למשפחת תעשיינים ואנשי עסקים, נעלמה יום בהיר אחד בלא להשאיר עקבות. המשטרה ובני המשפחה לא מצאו ולא העלו דבר, כולם השלימו עם חסרונה, מלבד קרוב משפחתה הקשיש הנריק ונגר, שבטוח שהיא נרצחה רק בשל היותה חכמה ופקחית מספיק כדי להחליפו ביום מן הימים כמנכ"ל החברה.
מיכאל אורז מזוודות ועובר לגור בבקתה קטנה באי של משפחת ונגר, שם הטמפרטורה צונחת לעתים ל 37 מעלות מתחת לאפס. מכאן מתחיל מסע מרתק בעקבות בני משפחת ונגר ואותו יום גורלי בו נעלמה הריאט. הסיפור מקבל תפנית כאשר למסע החיפוש מצטרפת האקרית צעירה וחכמה הנתונה לחסדיו של אפוטרופוס מושחת.
הספר מלמד אותנו דבר או שניים על יחסי הון ושלטון ועל המלחמה בתחנות הצדק.
מומלץ מאוד !!
תאריך הכנסה לאתר 21/03/2013
זהו ספר מתח מעניין ומורכב ביותר. תמצית העלילה בקווים כלליים היא זו : מיכאל בלומקוויסט, עיתונאי כלכלי נחשב, מורשע בגין הוצאת דיבה על תעשיין צמרת בשבדיה ונשפט לשלושה חודשי מאסר. מיד לאחר תום המשפט הוא מקבל מהנריק ונגר, איל תעשייה שבדי קשיש, הזמנה לפגישה בוילה שלו באי בצפון שבדיה.... המשך הביקורת
זהו ספר מתח מעניין ומורכב ביותר. תמצית העלילה בקווים כלליים היא זו : מיכאל בלומקוויסט, עיתונאי כלכלי נחשב, מורשע בגין הוצאת דיבה על תעשיין צמרת בשבדיה ונשפט לשלושה חודשי מאסר. מיד לאחר תום המשפט הוא מקבל מהנריק ונגר, איל תעשייה שבדי קשיש, הזמנה לפגישה בוילה שלו באי בצפון שבדיה. בפגישה מקבל מיכאל הצעה שאי אפשר לסרב לה.
ההצעה היא לחקור את היעלמותה של הארייט ונגר, אחייניתו של הנריק ונגר, שהתרחשה לפני 37 (!) שנים. בתמורה יקבל מיכאל משכורת שמנה במשך שנה, מגורים בבקתה באי וחשבון הוצאות פתוח. בתחילה נראית למיכאל ההצעה הזויה והוא רוצה לדחותה על הסף. הנימוס והכבוד לתעשיין הבכיר והקשיש מחייבים את מיכאל להקשיב לדבריו ואט, אט הוא נכבש בקסמו.
בסופו של דבר, ולאחר לא מעט לבטים, נענה מיכאל להצעה. הוא מעתיק את מגוריו לאי, מתארגן ושוקע בתוך כמויות עצומות של חומר החקירה שמעביר אליו הנריק ונגר בקלסרים שנאספו לאורך השנים. מכאן נפרשת יריעה מאוד רחבה של אירועים ודמויות שהיה להן קשר, ולו קלוש ביותר, לנערה הארייט שנעלמה. מיכאל איננו בלש מקצועי אבל הוא עיתונאי חוקר ובתור שכזה יש לו יכולות רבות וקשרים שבהם הוא משתמש לצורך עבודתו.
בשלב מסוים מצטרפת אליו תחקירנית מעולה, ליסבת סלאנדר, שהיא גם טיפוס יוצא דופן ביותר. מרגע זה מקבלים העניינים תאוצה ונחשפים עוד ועוד דברים. קשה היה לי, כקוראת, עם הדמות הזו ועם המעשים הקיצוניים שהיא עושה. יחסו הסופר ליברלי של מיכאל אליה גם הוא מעט תמוה בעיני.
יותר לא אספר מאחר ואינני רוצה לעשות ספויילרים. אומר רק שיש לקרוא את הספר בריכוז ובעיון מאחר והעלילה מאוד מורכבת, מסובכת לפעמים, ועמוסה בדמויות ופרטים רבים.
הספר ריתק אותי ממש עד הסוף. קרה, לא אחת, שנסחפתי לקריאה של 50-60 עמודים בבת אחת ולא הרגשתי בזמן שחלף. כל כך נכנסתי לעלילה שנדמה היה לי שאני באי הצפוני הקר (כאשר בעצם הקור הגיע מן המזגן שלי...). בכל פעם שהגיבורים שתו קפה (והם עשו זאת הרבה) התחשק לי גם כן ספל קפה חזק וחם.
אולם יש לי, בכל זאת, מספר הערות. ראשית האורך, 500 עמודים, נראה לי מוגזם. לעניות דעתי ניתן היה לקצר. שנית, עומס דמויות השוליים בעלות השמות השבדים הקשים לקליטה. גם כאן אפשר היה לצמצם. כך גם לגבי אירועים שוליים וקצרים שלא תרמו כמעט כלום לעלילה והיא לא הייתה נפגמת אם הסופר היה מוותר עליהם.
תאריך הכנסה לאתר 21/03/2013
לאחרונה התמזל מזלי לקרוא מספר ספרים מוצלחים במיוחד וספר זה בהחלט נמנה ביניהם. כריכת הספר מושכת את העין ומגשימה את ההבטחה הצפונה בה. זהו ספר מתח אלגנטי ומשובח במיוחד והתענגתי מכל מילה ומילה בו. ספר זה הינו החלק הראשון בטרילוגיה ובמרכזו מעין "תעלומת החדר הנעול", רק שפה הסיפור מתרחש... המשך הביקורת
לאחרונה התמזל מזלי לקרוא מספר ספרים מוצלחים במיוחד וספר זה בהחלט נמנה ביניהם. כריכת הספר מושכת את העין ומגשימה את ההבטחה הצפונה בה. זהו ספר מתח אלגנטי ומשובח במיוחד והתענגתי מכל מילה ומילה בו. ספר זה הינו החלק הראשון בטרילוגיה ובמרכזו מעין "תעלומת החדר הנעול", רק שפה הסיפור מתרחש באי.
הגיבור הראשי הינו מיכאל בלומקוויסט (שאויביו מכנים אותו בלגלוג "קלה" על שם גיבור סיפרה של אנגריד לינדגרן). מיכאל הינו הבעלים והמו"לים של כתב העת מילניום יחד עם אריקה (מאהבתו לפרקים) וכריסטופר. הוא נאלץ לקחת פסק זמן מניהול העיתון לאחר שהורשע במשפט דיבה (שהוגש נגדו ע"י איש העסקים המושחת ונרסטרום) ונהפך לבלש לעת מצוא. כמו הסופר, גם גיבורינו נלחם בפשיזם, גזענות, אלימות נגד נשים ושחיתות.
שותפתו לחקירה, ליסבת סאלנדר הינה האקרית צעירה ומוכשרת המתוארת כ "בחורה חיוורת ורזה, על גבול האנרוקסיה, בעלת שיער קצוץ ופיריסינג באף ובגבות", עמ' 37. ליסבת מתוארת כגירסה הפנקיסטית הבוגרת של בילבי בת גרב. ליסבת הינה אאוטסיידרית, חסרת כישורים חברתים ולא מסוגלת להשתלב בחברה או ליצור יחסי חברויות. היא אף נתפסת כקורבן בידי חורשי רעתה ומתמודדת עם אויביה בדרכים לא שיגרתיות בלשון המעטה.
המתח מתחיל כבר בעמודים הראשונים של הספר ומתגבר במהלך העלילה.
איל ההון והתעשיין השוודי רב ההשפעה הנריק וגנר שוכר את מיכאל לכאורה לכתוב ביוגרפיה משפחתית, אך למעשה לפענח תעלומת רצח בת 40 שנה. קרובת משפחתו הארייט, אותה גידל כבת, נעלמה לפני כ-40 שנה ולא ידוע מה עלה בגורלה. וגנר מאמין כי נרצחה למרות שגופתה מעולם לא נמצאה. הארייט נעלמה בזמן שהותה באי השייך למשפחה, אי שהגישה אליו דרך היבשה היתה סגורה באותו הזמן עקב תאונת דרכים ואין יוצא ואין בא ולכן החשד נופל על אחד מבאי האי.
תעלומה נוספת הינה פרשת הפרחים המיובשים. במשך 43 שנה מקבל הנריק ביום הולדתו פרח נדיר המיובש במסגרת, מסורת בה החלה הארייט. הנריק סבור שהרוצח ממשיך במסורת כדי לענותו, לכן הוא מוכן לשלם הון עתק לעיתונאי מיכאל על מנת לחשוף את הרוצח.
מיכאל נעזר בליסבת במהלך חקירתו והעלילה מסתעפת לכיוונים בלתי צפויים. הצמד נהיה מעורב בפרשיות הונאה, שחיתות וסידרת רציחות מזעזעות. גם מקומה של המאפיה אינו נפקד. חיי השניים נתונים לסכנה כאשר הם מתקרבים לגילוי האמת.
בנוסף מנסה מיכאל להוכיח את צידקת טענותיו נגד ונרסטרום המושחת בעזרתה של ליסבת ולהציל את שמו הטוב ועיתונו.
מיכאל מציין במהלך העלילה שמאז שפירסם את הסיפור על איל ההון המושחת אריק ונרסטרום, היתה השנה האחרונה "מעין נסיעה אחת ארוכה ברכבת שדים, לרוב במצב של נפילה חופשית". כך היתה גם הקריאה לגבי בספר זה, נסיעה מהפנטת ומסחררת ללא חגורת בטיחות, מלאה תפניות חדות וגילויים מפתיעים ומצמררי שיער.
הספר עוסק בנקודות חשובות של מוסר, אלימות נגד נשים וביקורת חברתית, פוליטית, כלכלית ותקשורתית על שוודיה.
הדמויות עגולות, מורכבות, מפותחות ומעניינות. הכתיבה סוחפת וקולחת ובעלת עומק פסיכולוגי, השפה גבוהה ומושחזת. כן יש בספר סיפור אהבה עדין שעדיין בחיתוליו ואני סקרנית לגלות מה יהיה המשכו.
גמעתי את הספר ביומיים ולא יכולתי להניחו מידי. צללתי לתוך העלילה ועקבתי בנשימה עצורה אחר המתרחש.
כאחת שבילבי היתה אחת הגיבורות האהובות עליה בילדותה, לא יכולתי שלא לאהוב את דמותה של ליסבת.
זהו אחד מספרי המתח המשובחים והמענגים שקראתי ואחכה בקוצר רוח לקרוא את 2 ההמשכים האחרים.
מומלץ עד מאד!
|
|
איגרת מידע נוריתה
קבלו את החדשות האחרונות מהאתר!
|